A

nnika von Holdts nye krimi-thriller Sov som de døde – der er udkommet på Lindhardt & Ringhof – er en pageturner af den gåsehudsfremkaldende slags, der holder én fastlåst i læseekstase fra første til sidste side.

Der er ingen kære mor hos Annika von Holdt, der i sin seneste roman skriver nogle modbydelige psykopater frem. Det er litterær “torture porn”, der skaber nogle ret bizarre og ulækre billeder på ens nethinde, efterhånden som man kommer ind i romanens betændte univers.

Bogens hovedperson, Máire Ann Mercer, bliver uforvarende hvirvlet ind i en sag om bortførte, mishandlede og torturerede kvinder, da hun en stormfuld nat, på en ensom landevej langt fra alt og alle, påkører en kvinde. Det viser sig, at kvinden er flygtet fra en sadistisk psykopat, der har holdt hende indespærret i en kælder, hvor han ikke blot har misbrugt hende seksuelt, men også udført bizarre, medicinske eksperimenter på hende.

Forgæves forsøger hun at få det lokale politi overbevist om, at der er en psykopat på færde. Da de ikke vil lytte til hendes historier om den påkørte kvinde, tager Máire Ann sagen i egen hånd. Det viser sig at blive starten på en ubehagelig rejse ind i en psykopats forskruede torturunivers.

Annika von Holdt – der tidligere har skrevet Nattetimen og Hjemsøgt – er ikke en stor sprogæstet. Hendes force er, at hun formår at bibeholde en intens spænding fra første til sidste side. Hun skriver pageturner-litteratur, der kan holde én vågen til langt ud på de små timer. Hendes roman er heller ikke nyskabende indenfor genren, hvilket ikke er et minus, men lægger sig i forlængelse af f.eks. Karin Slaughters romaner.

Hvis man har brug for en solid omgang eskapistisk krimilitteratur, der læser sig med 100 kilometer i timen, så skal Sov som de døde hermed være anbefalet.

Annika von Holdt

Sov som de døde (2)