S

treet Food: Gademad fra hele verden af Tom Kime (udgivet på Nyt Nordisk Forlag) er en appetizer-bog, der giver gode idéer til lette retter, man på sine rejser meget muligt kan være rendt hovedkulds ind i. Bogen indgår bl.a. i samme serie som Lidt lækkert: Tapas, antipasti, sushi og mezze, der tidligere er blevet anmeldt på Fiktion & Kultur.

Nærværende bog af Tom Kime er ikke blot en kogebog, det er også en kulinarisk rejse, der behændigt fører os fra Indien og Sri Lanka videre til Sydøstasien, Latinamerika og Caribien for at ende madrejsen i Sydeuropa, Mellemøsten og Nordafrika. Her finder man eksempler på den gademad – street food – man rundt omkring i verden kan forlyste sin gane med på markeder, gadehjørner og cafeer. I denne bog finder man således et interessant modstykke til de pølsevogne, der på vore breddegrader præger street food-billedet!

Bogen inkluderer mere end 90 opskrifter, der netop tager udgangspunkt i ovenstående geografi. Her finder man små lækre retter som f.eks. Cipolle d’inverno a pancetta alla griglia (grillede forårsløg i pancetta). Retten – der tilhører det sicilianske køkken – består af oliemarinerede forårsløg, der pakkes tykt ind i lækker pancetta og grilles på en pande. Disse lægges så ind i mellem to stykker italiensk brød (ciabatta, panini eller focaccia), der dryppes blidt med lidt god oliveolie, citronsaft og flager af tørret chili samt tilsættes friske basilikumblade og rucola, hvorefter de grilles et par minutter på en tør pande og serveres med en ekstra citronbåd og en kold øl. Det bliver ikke mere simpelt, og det smager himmelsk!

Jeg må i denne henseende bekende, at det oftest er den sydeuropæiske cuisine (i særdeleshed den italienske af slagsen), jeg tyder til, når jeg selv går i gang med potter og pander i køkkenet. Det er der flere årsager til, men den primære er, at det italienske køkken – den italienske madfilosofi – baserer sig på enkelthed og overskuelighed – noget jeg sætter stor pris på.

Det italienske køkken formår at få de mest forførende smagsnuancer ud af råvarer og krydderier uden at overdøve madoplevelsen ved at overdænge med ingredienser. Devisen lyder: keep it simple! Ovenstående opskrift på de Grillede forårsløg i pancetta er et fremragende eksempel på dette enkle, men smagfulde køkken!

De mange opskrifter er krydret med små rejseanekdoter og madhistorier, der giver bogen et personligt strejf, og man finder også gode forslag til forskellige menuer indenfor kategorierne skovtur, grillfest, afslappet frokost, hyggelig hjemmeaften og drinksparty, så man altid kan finde inspiration og idéer til en hurtig og let menu.

Street Food (3)

Street Food (2)