P

aul Gayler har i sin bog Tapas fra hele verden sammensat et udvalg af små, delikate retter, der er nemme at lave. Bogen føjer sig fint ind i den madtrend, der for tiden bølger rundt på chikke cafeer, hvor chikke mennesker spiser chikke retter. Det er en chik og farverig bog, Lindhardt & Ringhof har sendt på gaden.

Tapas er egentligt et geografisk forankret fænomen, der hører Spanien til. Det er ikke alle småretter, der er hurtige at producere og endnu hurtigere at fortære, der kan kalde sig tapas – hvilket forfatteren også er helt klar over. Bogen er nemlig inddelt i geografiske kategorier, der går fra Syd- og Mellemamerika, Spanien og Europa videre til Nordafrika og Mellemøsten, Krydderivejen og Fjernøsten.

Så hvis man vælger at investere i Paul Gaylers Tapas fra hele verden, så kan man finde opskrifter på tapas (Spanien), antipasti (Italien), dim sum (Kina) tiffin (Indien), sushi (Japan) og meze (Mellemøsten) – med andre ord, så kan man her finde alt, hvad hjertet måtte begære af miniputmad!

At spise tapas er mere end noget andet et socialt fænomen, hvilket også er medvirkende til, at disse retter egner sig så fortrinligt til cafemiljøet, der netop baserer sig på det sociale. Det er et madritual, hvor det vigtige er, at man “… mødes med venner og småsludrer om dagens hændelser, mens små tallerkner med mad hjælper med at dulme sulten og dæmpe effekten af alkoholen.”

Hvis man ønsker at invitere gæster til et veldækket tapasbord, så er man godt udstyret med Gaylers kogebog. Man kan mønstre et varieret udvalg af alskens småretter fra hele verden – en multikulturel buffet, om man vil – der nok skal gøre lykke hos gæsterne. Her finder man inspiration til såvel hverdag som til mere festlige lejligheder, og endog svenskerne er repræsenteret med deres smörgåsbord.

En af de tapas-retter, der altid gør lykke (i hvert fald hos undertegnede) er cherrytomater & boccocini-slikkepinde. De er simpelthen så delikate – både at spise og se på – at den ene hurtigt tager den anden. Opskriften findes på side 90 i Tapas fra hele verden og skal hermed være anbefalet alle, der elsker mozarella proppet ned i små tomater med tapenade og pyntet med bredbladet persille – det er en italiensk himmerigsmundfuld, der får de små buttede barokengle til at sjunge i kor.

Bogen er – som det er krævet af en moderne kogebog i dag – velillustreret med mange farverige fotografier, der virker inspirerende på såvel ens lyst til at lave tapas som til at spise dem. I øvrigt er bogens originale titel – The World in Bite Size – egentligt mere fængende og rammende end den danske. Det kunne have været en fin titel, hvis man havde valgt at døbe bogen En verden af småbidder

Tapas fra hele verden kan f.eks. kombineres med Rosa Sala Burgayas bestseller kogebog Rosas tapas: vejen til det spanske køkken, der kan købes i en hæftet udgave fra Lindhardt & Ringhof – så har man samtidig en kogebog, der udelukkende fokuserer på Spaniens og de “ægte” tapas.

Tapas - 1

Tapas fra hele verden (2)