Den 28. april udgiver Rosenkilde & Bahnhof tre kriminalromaner af Ngaio Marsh. Det drejer sig om Du er morderen, Mord i rampelys og Paraplymordet. Således har forlaget udgivet 9 af de i alt 32 kriminalromaner, Marsh skrev med sin detektiv Roderick Alleyn i hovedrollen.
Læs også: Rosenkilde & Bahnhof udgiver alle Ngaio Marsh’ kriminalromaner.
Om Ngaio Marsh skriver forlaget følgende:
Ngaio Marsh (1895-1982) var i sin samtid en af de helt store kvindelige kriminalforfattere. Mens Ngaio (g’et er stumt) levede, var hun lige så læst, beundret og elsket som Agatha Christie, Dorothy L. Sayers og Margery Allingham, og sammen med disse tre forfatterinder udgjorde hun De Fire Store fra de britiske kriminalromaners “Golden Age” i 1920’erne og 1930’erne. De fire “Queens of Crime” blev de kaldt. Ngaio Marsh skrev 32 kriminalromaner, og hendes helt Alleyn optræder i dem alle.
Nedenstående tre Ngaio Marsh-romaner udkommer den 28. april som softcover-udgivelser.
“Du er morderen”
Under en fest på Sir Hubert Handesleys landejendom leger en gruppe gæster selskabslegen ’Morderleg’. Her skal en af gæsterne i al hemmelighed ’myrde’ en anden gæst ved at prikke offeret på skulderen, men da lyset pludselig går ud, og den hemmelighedsfulde Charles Rankin efterfølgende findes myrdet, bliver legen til alvor. Kommissær Roderick Alleyn fra Scotland Yard kommer på hårdt arbejde i forsøget på at opklare dødsfaldet, der både involverer russere, gamle våben og hemmelige selskaber. Du er morderen er første bind i en serie af klassiske kriminalromaner af Ngaio Marsh, en af Englands tidlige krimidronninger. |
“Mord i rampelys”
Den excentriske Lord Pattern har kastet sig over jazz, og hans ulykkelige hustru må udholde, at jazzorkesteret øver i balsalen i deres hjem, og at hendes datter har forelsket sig i orkesterets sydamerikanske harmonikaspiller. Under Lord Patterns debut med orkesteret bliver en af musikerne myrdet. Kriminalkommissær Alleyn bliver øjenvidne til mordet, og han må sammen med sin assistent Fox fra Scotland Yard trænge igennem et tæt væv af motiver som jalousi, pengeafpresning og salg af narkotika. Både familiemedlemmer og venner er mulige mordere, og de prøver alle at vildlede detektiven. Da brudstykkerne falder på plads, kan Alleyn afsløre den snedigt udtænkte plan, der skulle udpege en uskyldig som morderen. |
“Paraplymordet”
En skuespiller dræbes på scenen, da attrap-patronerne i den pistol, som affyres i sidste akt, er blevet erstattet med rigtige kugler. Alt projektørlys var slukket under optakten til denne akt, så alle medvirkende har haft mulighed for at ombytte patronerne. Politikommissær Alleyn fra Scotland Yard er på netop denne aften inviteret med i teateret og overværer den dødbringende sidste akt. Motiverne står i kø, for den myrdede var upopulær blandt alle i teatertruppen, og desuden var han pengeafpresser, kvindebedårer og forsmået elsker. Alleyn udfolder sin formidable iagttagelsesevne og menneskekundskab og lader sig ikke narre af skuespillernes rollespil. Morderen går i hans fælde og afslører sig selv under en rekonstruktion af slutscenen. |