Film

24. november 2017

Forbrugerne efterspørger til stadighed de fysiske filmformater

Til trods for at udvalget af digitale tjenester aldrig har været større, er forbrugerne langt fra parate til at lægge DVD og Blu-ray formatet i graven. Det viser helt nye tal fra Foreningen af Danske Videodistributører

Filmbranchen har gennem de seneste år været igennem en yderst turbulent periode med et markant fald i DVD og Blu-ray salget. Et fald som kan tilskrives såvel udviklingen indenfor de digitale streamingtjenester som lukningen af adskillige specialiserede detailkæder såsom Fona, Stereo Studio og TP Musik.

Siden 2014 og frem til i dag har der været et fald i markedet på ikke mindre end 55%[1]. Men nu tegner der sig en klar tendens til, at forbrugerne slet ikke er så afvisende overfor de fysiske formater, som man ellers har forventet.

Kigger man på den samlede udvikling indenfor de fysiske formater fra januar til oktober 2017 og sammenligner denne med udviklingen i samme periode i 2016, oplever filmbranchen et fald på 16%. Men dette fald ses udelukkende på DVD formatet. Blu-ray, derimod, er i vækst med 12%[2], og befinder sig nu på samme salgsniveau som i 2015, hvor der var væsentlig flere udsalgssteder, end hvad man ser i dag.

Forbrugernes vaner har ændret sig

Generelt kan man sige, at branchen oplever en salgstilbagegang på de titler, der er ældre end 12 måneder. De abonnementsbaserede streamingtjenester som Netflix og HBO har helt klart taget en meget stor del af dette marked. En YouGov-rundspørge for Søndagsavisen tilbage i august viser, at 42 procent af de danske husstande har adgang til Netflix. Det svarer til mere end 1,1 million husstande[3]. Med en fast lav pris hver måned for et stort udvalg af ældre film, (typisk +3 år gamle) har disse abonnementstjenester uvilkårligt fjernet en stor del af det fysiske filmsalg. Men altså kun på de titler, der er ældre end 12 måneder. De nyeste titler kan ikke findes på Netflix, og det tyder på, at forbrugerne er blevet mere opmærksomme på det. I hvert fald oplever branchen ligefrem en fremgang på de fysiske formater, når man ser på filmnyhederne[4].

Hvis man sammenligner salget af filmnyheder på DVD og Blu-ray i 3. kvartal 2017 med 3. kvartal 2016, ses en fremgang på 10%, mens udviklingen indenfor katalogtitler i samme periode er gået tilbage med 14%[5].

Dykker vi endnu længere ned i tallene, ser vi at salget af nyheder på Blu-ray buldrer derudaf. Det seneste år er salget steget med hele 42%[6].

Sekretariatschef i Foreningen af Danske Videodistributører Ditte Rie Agerskov er overrasket over tendensen:

”Det er ikke en tendens, vi havde set komme. Det tyder på, at forbrugerne efterhånden har fundet ud af, hvis skal man se de nyeste film, så er det ikke nok med Netflix. Jeg tror, at forbrugerne er ved at lære diversiteten i filmmarkedet at kende, og med denne positive udvikling indenfor ny release titler, så er der ingen grund til at tro, at de fysiske formater er på vej ud”.

Generel vækst i branchen

Men det er øjensynligt ikke kun de abonnementsbaserede streamingtjenester som Netflix og filmnyhederne på de fysiske formater, som oplever vækst. Kommerciel direktør i Nordisk Film, Paw Borregaard fortæller, at der ligeledes er en generel og ganske markant fremgang i salget af de digitale film, som Nordisk Film distribuerer. Disse digitale film sælges via eksempelvis Blockbuster.dk, Google Play, Viaplay og iTunes.

”Seneste eksempel er titlen ”Alle For Tre”, hvor vi har oplevet at sælge overraskende mange fysiske eksemplarer og derudover ligeledes et betydeligt antal enheder af det digitale købeformat, hvilket bringer det samlede salg tæt på ”Alle For To”, som udkom tilbage i 2013, hvor filmbranchen havde et af sine bedste år. Det digitale salg er altså også steget og man kan derfor konkludere, at der simpelthen er flere, der køber film på den ene eller den anden måde,” siger han.

Store forventninger til julesalget

4. kvartal har altid været det vigtigste kvartal for filmbranchen og er det forsat. Peter Jürgensen, salgsansvarlig hos Universal Sony Pictures Home Entertainment, spår, at vi kommer til at se et brag af et julesalg. ”Vi udgiver i denne uge ”Grusomme Mig 3” og i næste uge ”Spiderman Homecoming”. To titler vi forventer os umådeligt meget af – både når det kommer til fysisk og digitalt salg. I samme periode og videre frem mod jul lancerer branchen ligeledes Erik Clausens ”Aldrig Mere I Morgen”, ”Cars 3”, Bjarne Reuters ”Kidnapning”, og ej at forglemme den nyrestaurerede udgave af Matadorboksen” – bare for at nævne nogle få titler. Jeg tror, at 2017 går hen og bliver et rigtig godt filmår”, slutter Peter Jürgensen[7].

 

[1] M&I Service 2017 for FDV (salg i værdi i perioden 2014-2017 / DVD og Blu-ray)

[2] M&I Service 2017 for FDV (salg i værdi i perioden 2016-2017 / DVD og Blu-ray)

[3] https://www.sondagsavisen.dk/forbrug/2017-08-17-netflix-bider-store-tv-kanaler-i-haserne/

[4] En titel betragtes som en ”nyhed” fra den releases og 3 måneder frem

[5] M&I Service 2017 for FDV (salg i værdi i perioden 3. kvartal 2016 og 3. kvartal 2017 for både DVD og Blu-ray)

[6] M&I Service 2017 for FDV (salg i værdi i perioden 2016 og 2017 – Blu-ray ny-release)

[7] Releaseoversigt for november og december findes i bilag



Om skribenten

Robert Rasmussen
Jeg er film- & litteraturskribent, kulturafhængig, kunstelsker og mag.art. i litteraturvidenskab med en magisterkonferens om maskemonstre i moderne horrorfilm fra 1960 til i dag. Jeg er også tegneseriesluger, horrornørd, tv-serienarkoman, filmafhængig samt bogorm & læsehest med skrive- og ordkløe. Jeg dyrker 80'ernes kulturprodukter i usund grad, og jeg har en forkærlighed for filmkitsch, de fantastiske genrer samt Spielberg & Co. Jeg er filmmerchandisesamler, Disney-aficionado, animationselsker samt stifter af Fiktion & Kultur. Mit forhold til ovenstående er kronisk og uhelbredeligt. Læs (meget!) mere her.




0 Comments


Skal du ikke skrive en kommentar?


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *