Film

22. marts 2010

“Going to Pieces: The Rise and Fall of the Slasher Film, 1978-1986” af Adam Rockoff

Hvis man er fan af gåsehudsfilm, hvis man elsker maskerede monstre, der slagter sig igennem det ene uskyldige menneske efter det andet med sylespidse våben og gigantiske slagterknive, så skal Adam Rockoffs genrehistoriske filmbog være stærkt anbefalet. Her finder man en lang og gennemførlig præsentation af genrens film. Slashergenrens udvikling tegnes op fra de tidligste præ-slashers til den postmoderne retrobølge, der blev sat i gang af Wes Cravens suveræne “Scream” i 1996. Det er en bog for fans af én af horror-genrens mest udskældte bastarder. Læs den og gys! Læs den og bliv klogere!

Forlaget skriver om udgivelsen:

This work traces the evolution of the slasher film from 1978 when it was a fledgling genre, through the early 1980s when it was one of the most profitable and prolific genres in Hollywood, on to its decline in popularity around 1986. An introduction provides a brief history of the Grand Guignol, the pre-cinema forerunner of the slasher film, films such as Psycho and The Texas Chainsaw Massacre, and cinematic trends that gave rise to the slasher film. Also explained are the slasher film’s characteristics, conventions, and cinematic devices, such as the “final girl,” the omnipotent killer, the relationship between sex and death, the significant date or setting, and the point-of-view of the killer.

Forlag :: McFarland & Co. :: Sideantal :: 2oo sider :: Køb hos :: The Book Depository



Om skribenten

Robert Rasmussen
Jeg er film- & litteraturskribent, kulturafhængig, kunstelsker og mag.art. i litteraturvidenskab med en magisterkonferens om maskemonstre i moderne horrorfilm fra 1960 til i dag. Jeg er også tegneseriesluger, horrornørd, tv-serienarkoman, filmafhængig samt bogorm & læsehest med skrive- og ordkløe. Jeg dyrker 80'ernes kulturprodukter i usund grad, og jeg har en forkærlighed for filmkitsch, de fantastiske genrer samt Spielberg & Co. Jeg er filmmerchandisesamler, Disney-aficionado, animationselsker samt stifter af Fiktion & Kultur. Mit forhold til ovenstående er kronisk og uhelbredeligt. Læs (meget!) mere her.





  1. Hej Robert

    Tak for anbefalingen. Det er altid interessant at læse om gysergenren, og da jeg ved, at du selv er ekspert i netop denne type film, vil jeg følge din opfordring og skaffe denne bog.

    Slasherfilm er jo en mærkelig genre, idet den om nogen er kendetegnet af en formel, som allerede bliver skabt med ‘Maskernes nat’, men som vel er endnu mere tydelig i dens efterfølgere samt ‘Fredag den 13.’-filmene. Eller tager jeg fejl? Det kan jeg nok finde ud af ved at læse Rockhoffs bog.

    Mange hilsner
    Daniel


  2. Hej Daniel

    Ja, det er uden tvivl én af de bedste genrehistoriske bøger, der er skrevet om emnet. Og nej, du tager ikke fejl. Dog var mange af de teknikker og mekanismer, som Carpenter anvendte i 1978 i “Halloween”, jo allerede set brugt i tidligere film a la “Psycho” (slashernes urmoder), “Black Christmas” og “TCSM”.

    Men formlen, som du skriver, finder ganske rigtigt først sin forfinelse fra og med 1980 og “Friday the 13th”, hvor man oplever en konsekvent implementering og håndhævelse af de regler, som genren i dag er kendt for.

    Rockoff ser i øvrigt genren som en videreudvikling af Antikkens gladiatorkampe og det franske Grand Guignol-teater, da menneskeheden altid har været fascineret af død og tortur. Men som sagt en rigtig god bog, en rigtig god indføring i subgenren, som jeg håber, at du vil nyde.

    Hilsen
    Robert



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *