et er koldt, røvhamrende koldt, i Barrow. Men det er ikke kun kulden, at byens indbyggere denne vinter skal kæmpe med og imod! Noget værre – noget langt, langt værre – har meldt sin uindbudte ankomst i den lille Alaska-udørk, der 30 dage om året indhylles i et uigennemtrængeligt, depressionsfremkaldende vintermørke. Et mørke, hvor menneskerne mistrives, men hvor vampyrerne trives. Der er dømt blodsorgie, når vampyrerne sætter tænder i Barrows uskyldige indbyggere!

David Slade (Hard Candy) har med 30 Days of Night (der baserer sig på Steve Niles’ og Ben Templesmiths geniale tegneserie) skabt en blodig videreførelse af en de mest populære og udødelige horrorsubgenrer – vampyrfilmen. Man stiller sig selv uvilkårligt følgende spørgsmål, når man enten har set filmen eller læst tegneserien: Hvorfor er der ikke nogen, der tidligere har fundet på at placere en flok blodtørstige vampyrbæster i en by, hvor det er om ikke evig nat, så dog nat i hele 30 dage? Det er jo genialt – i hvert fald, hvis man har spidse tænder og lider af kronisk jernmangel!

Barrow er ved at lukke ned for vinteren! De indbyggere, der ikke mentalt kan håndtere 30 dage i bælgravende mørke, vælger (hvilket viser sig at være fornuftigt) at forlade byen til fordel for en af slagsen, der har en mere normal døgnrytme, hvor solen dagligt når zenit.

30 Days of Night (6)

Byens sherif Eben Oleson (spillet af Josh Hartnett) forsøger at få denne midlertidige nedlukning af byen til at glide let og smertefrit. Men alt imens dette står på, melder en mystisk fremmede sin ankomst, der bebuder problemer for lovens håndhæver. Det drejer sig om en usoigneret person med rådne tænder, der ønsker at få serveret råt kød til fortæring på den lokale diner!

Dette bizarre madønske får naturligvis alarmklokkerne til at ringe – også hos sheriffen, der med hjælp fra sin separerede kone (spillet af Melissa George) får stodderen arresteret.  Men – som en verdensberømt hersker engang proklamerede – terningerne er kastet! Vampyrerne er indtruffet og har afskåret byen fra enhver mulig form for kommunikation: Alle mobiltelefoner er stjålet og brændt, slædehundene likvideret og satellitkommunikationen sat ud af drift. Byen er afskåret fra alt og alle: Let the feast begin!

Denne person – der går under navnet The Stranger (spillet af Ben Foster) – har en stærk tilknytning til Dracula-myten. Ikke blot gør han sin entré på et grundstødt skib i filmens flotte indledning, han deler også karaktertræk med Renfield-karakteren, der jo (som alle vampyrfilmskyndige ved) vil gå igennem ild og vand for sin jomfrugnaskende mester, han så underdanigt tjener. Men vil The Stranger blive indlemmet i haremmet af vampyrer, der følger i kølvandet på Marlow? Eller vil han få en skæbne, der er lig Renfields? Se filmen og bliv klogere!

30 Days of Night (10)

Én efter én falder de. Indbyggerne, menneskerne, der ikke er andet end kvæg for den invaderende hær af vampyrer, der ønsker at suge livet ud af byen – dråbe, for dråbe, for dråbe! Anført af übervampyren Marlow (spillet tænderskærende godt af Danny Huston) nedlægges bytte på bytte, og der skelnes ikke mellem ung og gammel, mellem mand og kvinde, mellem barn og voksen – alt blod er godt blod!

En 30 dage lang belejring tager sin nervepirrende begyndelse, og alle kæmper for livet. En lille enklave af overlevende forskanser sig på loftet i et forladt hus og forsøger febrilsk at undgå vampyrernes skarpe, dyriske sanser – men ikke alle er lige heldige. Eben Oleson gør sit til at udslette vampyrerne, men må sande, at der nok skal radikale midler til, hvis han skal vinde kampen mod blodsnyderne. Det er i øvrigt her, at jeg var spændt på at se, hvorledes filmen ville strukturere sin slutning! Ville den være lige som tegneseriens eller ville man vælge en mere – om jeg så må sige – neutral og almindelig slutning? Ja, det må man selv finde ud af.

Filmen er en visuel perle, der skriver sig smukt ind blandt den store mængde af vampyrnarrativer, der siden filmens spæde barndom i en kontinuerlig strøm er blevet produceret. Atmosfæren, der skabes i det vintermørke Barrow, er genial. En følelse af klaustrofobi præger filmens fortættede scener af blodig ondskab, når vampyrerne mæsker sig med alt fra gamlinge til ynglinge. Især en scene, hvor en lille pige er blevet transformeret til et blodselskende bæst af natten, gør indtryk – her er der dømt alvorlig halshugning!

Filmen er flot, intens og underholdende. Der er ikke dømt klassiker eller mesterværk, men hvis man kaster sig over filmen med en sund portion vampyrsult, så vil man også blive underholdt i de 112 minutter, mareridtet varer.  Historien er spændende, vinklen er ny, og skuespillet holder hele vejen.  30 Days of Night er et interessant kapitel i den vedvarende krønike over vampyrernes gang på jorden, og hvis man kalder sig fan af genren, så må man ikke snyde sig selv for denne blodsodysse!

Filmen er ude på dvd & Blu-ray fra Nordisk Film

30 Days of Night - Movie POster