B

ag Altered (2006) gemmer Eduardo Sánchez sig, der var én af instruktørerne bag kultgyseren The Blair Witch Project. Denne hans nye film er en hybrid, der forener komedie med horror og splatter med science fiction.

Vi kastes hovedkulds ud i begivenhederne, da vi følger tre stjernetosser på natlig jagt. Hurtigt finder vi ud af, at det ikke er krybskytter, vi har med at gøre, og at vildtet, de jager, ikke er helt almindeligt – tværtimod! Det viser sig nemlig, at jagten er gået ind på ALIENS! For femten år siden blev disse tre mænd – samt to andre – bortført af selvsamme aliens.

Altered (4)

Kun fire vendte tilbage! Ud af denne tilbagevendte gruppe af bortførte mænd har én valgt at isolere sig i en hermetisk lukket bunker, hvor alskens sikkerhedsforanstaltninger (og våben en masse) skal holde bæsterne på afstand, hvis de vælger endnu en gang at gøre deres uvelkomne entré – og det gør de, naturligvis.

For det lykkes rent faktisk for de tre tosser, vi møder i starten, at nedlægge en alien, der i al enkelthed er et grumt og grønt væsen med tænder som små, sylespidse nåle. Deres fangst bringer de til vores eneboer, der kvier sig ganske meget ved at lukke dem og den grønne rummand ind i sit bunkerhjem. Herfra går alt galt, for hvis man kender sin horror- og science fiction-historie, så ved man også, at man ikke ustraffet involverer sig med rumbæster, der har ondt i sinde.

Altered (3)

Der er intet nyskabende over denne film, der bevæger sig ad allerede betrådte stier. Dette betyder dog ikke, at filmen ikke er underholdende – det er den skam! Kombinationen af horror og komedie er ikke ny, men den skaber en befriende distance til den stærkt visuelle splattervold, der optræder i filmen. Især én scene gør sig i denne henseende bemærket: en af de uheldige jægere er endt i kløerne på den alien, de fangede – og det er netop kløerne, at bæstet bruger til at sprætte staklens mave op med og centimeter for centimeter at hale dennes tarme ud… lækkert!

Altered (10)

Det er en underholdende omend forudsigelig horrorflick, der er spækket med blodige detaljer. Som en søndagsgyser skal den være anbefalet, men det er ikke en film, der vil efterlade sig spor i genren.

Filmen er ude på dvd fra Nordisk Film