eg mener ikke, at Lone Scherfig har lavet noget interessant før An Education fra 2009. Hun gjorde sig internationalt bemærket med den fantastisk danske dogmefilm Italiensk for begyndere fra 2000, og i 2002 fulgte hun op med Wilbur begår selvmord, som hun skrev sammen med den danske manuskriptkonge, Anders Thomas Jensen. Med An Education har hun vist, at hun evner langt mere end middelmådige andedamsfilm!

Britiske Carey Mulligan slog for alvor igennem i rollen som den livsglade og eventyrlystne Jenny Mellor, der tørster efter at opleve og (ikke mindst) at leve. Hun er sprælsk, energisk og drømmer om en boheme-tilværelse i Paris, hvor hun kan gå klædt i sort, ryge cigaretter, læse bøger, se på kunst og dandere den på chikke cafeer. Et ønske, der delvist (og for en kort stund) går i opfyldelse, da hun møder storcharmøren og levemanden David Goldman (Peter Sarsgaard), som forfører hende med løfter om ægteskab og et liv i sus, dus og rus.

An Education - 1

Vi befinder os i 60’erne i London-forstaden Twickenham. 16-årige Jenny, der ikke blot er køn, men også begavet, lever et gråt pigeskoleliv, der udelukkende tjener ét formål: At få så gode karakterer, at hun kan blive optaget på engelskstudiet på Oxford. Jennys far, den godmodigt krakilske og kunstfjerne Jack Mellor (spillet fantastisk af Alfred Molina) ønsker, at datteren får et bedre liv, end han selv har fået. Ergo skal hun også have den bedst mulige uddannelse.

Jennys uddannelse forløber på to plan: Den akademiske uddannelse og livets. Den sidste bliver varetaget af David, der forfører hende og introducerer hende til en prætentiøs, overfladisk og menneskeligt kold verden, hvor tidlige 60’er-udgaver af 80’ernes yuppier hersker og regerer. Jenny falder ikke blot pladask for David, der ikke spiller med åbne kort, men bliver også betaget af Davids venner: Boheme-parret Danny og Helen, der spilles af Dominic Cooper og Rosamund Pike.

An Education-15

Hvor Jenny er oprigtigt og passioneret interesseret i kunstens og kulturens verden, er selvsamme for Danny blot et udstyrsstykke, der skal vise, hvor rig han er. Jenny er følelser og passion, Danny materialisme og kapital. Han køber malerier af prærafaelitterne, fordi han kan. Ikke fordi, at han er synderligt passioneret omkring kunst. Han omgiver sig med smukke ting på grund af status, hvilket kæresten, den smukke Helen, vidner om. Hun er hul, hun er overflade, hun er uvidenhed … men hun tager sig godt ud ved hans side.

De karikerede og klichéagtigt hule boheme-typer, der helt er blevet berøvet et psykologisk fundament, fungerer som modsætninger til Jennys passion. Hun skal gennemleve hulheden og det overfladiske for at komme ud på den anden side som et genfødt og mere helt menneske … hvilket hun også gør.

An Education - 2

Lone Scherfig har lavet sin til dato bedste film, der viser, at hun har internationalt format. Filmen blev nomineret til tre Oscars (blandt andet blev Carey Mulligan nomineret som Bedste Skuespillerinde, og filmen modtog også en nominering i kategorien Bedste Film), men den modtog dog ingen. Helt overset blev den ikke, da Mulligan modtog en BAFTA for sin fine portrætering af Jenny, og Lone Scherfig modtog tidligere på året en Robert i kategorien Årets Ikke-amerikanske film. An Education er en fin, nøgtern og smuk lille perle, man ikke skal snyde sig selv for. Det skal blive spændende at se, hvorledes Scherfigs nye film One Day (2011) bliver modtaget.

Filmen er ude på dvd fra Nordisk Film

An Education