et er The Pang Brothers – Oxide og Danny Pang – der er instruktørparret bag Bangkok Dangerous. Filmen, der er en genindspilning af deres egen thailandske original fra 1999, er ligeså fornuftsstridig som at gå med shorts om vinteren, og dens plot ligeså hullet som en si. End ikke Nicolas Cage formår at hæve niveauet til det tålelige.

Brødrene Pang trådte allerede deres Hollywood-sko i 2007 med gyserfilmen The Messengers, der er en noget mere helstøbt film end nærværende form- og tandløse actionprojekt. Jeg vil derfor allerede nu tilråde, hvis man overvejer at stifte bekendtskab med Bangkok Dangerous, at man i stedet kaster sig over en af Cages mere habile actionpræstationer (for eksempel Face/Off eller Con Air) eller (hvis man vil opleve ham som en dygtig skuespiller) (gen)oplever ham i Leaving Las Vegas, hvor han leverer en intens under-huden-præstation. Men tilbage til Bangkok…

Bangkok Dangerous-7

Man må gå ud fra, at Nicolas Cage vælger denne type roller for at få kolde kontanter på kontoen. Der er nemlig ikke meget skuespil over præstationen, der mestendels fremstår som en uinspireret lirende sin tekst af, hvilket naturligvis kan virke forståeligt nok, når man ser nærmere på det hovedløse manuskript, der danner fundament for Bangkok Dangerous

Cage spiller en hensynsløs og koldblodig lejemorder – Joe – der ikke stiller spørgsmål ved sine opgaver, men får dem eksekveret hurtigt og smertefrit. På denne måde formår han at distancere sig mentalt og følelsesmæssigt til sine ofre samt de medhjælpere, som han kynisk (for ikke at efterlade sig spor) ekspederer til det hinsides, når opgaven er fuldført.

Bang-4

Men – ak og ve – en opgave i Thailand går grueligt galt, og Joe må derfor (ikke mindst fordi, denne taber sit hjerte til en stum kvinde) ransage sin sjæl for al den dårligdom, han har påført andre. Han bliver, for at sige det uden omsvøb, over nat et bedre og mere elskeligt menneske.

Filmen er håbløs, kedsommelig og håndværksmæssigt indiskutabelt ringe. De tekniske detaljer er for så vidt i orden, men instruktionen, persontegningen og plottet gør denne film til én af de dårligste actionfilm (hvor er actionen i øvrigt?) fra 2007. Og hvis kostumeringen af Nicolas Cage er grinagtig, så er hans til lejligheden påduttede bundesligafrisure lårklaskende komisk og i den grad malplaceret.

Bang-8

Det undrer gang på gang, at Cage involverer sig i projekter af denne kaliber. Det eneste, der redder én mentalt helskindet og velforvaret igennem denne omgang actionpløre, er, at man kontinuerligt messer for sig selv, at Cage jo rent faktisk har været med i imponerende film som Leaving Las Vegas og Adaptation, hvor han har vist, at han evner det mesterlige. Derfor – og kun derfor – tilgiver jeg ham gang på gang for sin medvirken i film som denne.

Hvis man absolut vil se Bangkok Dangerous, så kan jeg kun anbefale, at man lejer den, ikke køber den. På den måde kommer filmen hurtigt ud af huset igen, hvorefter man kan begynde at genopbygge sig selv mentalt. Filmen er så tilpas dårlig, at jeg spår, at TV2 helt sikkert køber den hjem til sin programflade, hvor den kan gøre hyldest til kanalens fejlslagne motto: En god film uden afbrydelser.

Filmen er ude på dvd & Blu-ray fra Nordisk Film