et er egentligt ligetil, og derfor er det også på høje tid, at de to selskaber, som nu er blevet ét, har skabt en film som denne. Tilbage i 2009 købte Disney-koncernen Marvel, og nu er realiseringen (en sorgbaseret kobling mellem Disneys eventyr og Marvels superhelte) blevet til i form af Big Hero 6. Hos Disney mister Askepot og Aladdin sine forældre, det samme gør den typiske superhelt hos Marvel, fx Spider-Man og Daredevil.

Big Hero 6 er dermed den første film fra Disney, der er inspireret af Marvels bagkatalog, og filmen trækker på tegneserien om en japansk samling superhelte af samme navn (1998-). Men udover at låne navne og overordnede koncepter, er der ikke mange fællestræk mellem film og kildematerialet. Her spiller de brogede rettigheder ligeledes ind, da FOX ejer rettighederne til et af de originale medlemmer og leder af Big Hero 6, Silver Samurai. På film kunne man se denne karakter i en fortolket udgave i The Wolverine (2013).

big_hero_6_galleri7

Bag kameraet står Don Hall og Chris Williams i fællesskab. Førstnævnte har tidligere instrueret en anden animationsfilm, Winnie the Pooh aka Peter Plys – Nye eventyr i Hundredemeterskoven (2011), men ellers har Hall mest gjort sig som forfatter, blandt andet for de beslægtede Prinsessen og frøen (2009), Min skøre familie Robinson (2007) og Tarzan (1999). Williams har ligeledes overvejende bevæget sig inden for nærværende animationsgenre, hvor han har instrueret og skrevet Bolt (2008). Begge instruktørers forkærlighed for genren kan mærkes, og der kæles for de fleste scener.

Henry Jackman har komponeret musikken, og den er både stemningsfuld og dynamisk når det kræves. Jackman er velbevandret i de to genrer, som Big Hero 6 falder i; henholdsvis animation og superhelte. Som komponist har han blandt lavet musikken til Monsters vs. Aliens (2009), den føromtalte Peter Plys – Nye eventyr i Hundredemeterskoven, X-Men: First Class (2011), Wreck-It Ralph (2012) og Captain America: The Winter Soldier (2014).

big_hero_6_galleri1

Big Hero 6 foregår i en ikke fastslået fremtid og i den fiktive by San Fransokyo (et jordskælvsødelagt San Fransisco ombygget af japanske immigranter). Her finder vi hovedpersonen i Big Hero 6, Hiro Hamada, hvis stemme leveres af Ryan Potter. Det gør han på overbevisende maner; både som talentfuld rebel, men også som sorgramt teenager. Hiro (udtales Hero på japansk. Så skulle vi alle gerne være med) er et 13-årigt, forældreløst vidunderbarn med flair for teknologi, nærmere betegnet robotter. Han bor hos sin tante sammen med sin storebror Tadashi (Daniel Henney). Broren arbejder med netop robotter på universitetet, og har netop færdiggjort Baymax, der er en slags robotsygeplejer.

Denne robot er filmens helt store gevinst. En kridhvid, bamset Terminator, der forstår alt bogstaveligt, men som langsomt inkorporer menneskelige udtryk og adfærd i sin database og efterfølgende mimer den. Mens T-800 var en frygtindgydende og iskold dræbermaskine i James Camerons Terminator, er Baymax tilsvarende harmløs med chippen på det rette sted lige omkring hjerteområdet. En omvandrende, krammevenlig skumfidus. Stemmen leveres på fornem vis af Scott Adsit, mest kendt som karakteren Pete Hornberger fra komedieserien 30 Rock (2006–2013). I mindre roller ses T.J. Miller som Fred, Jamie Chung er GoGo Tomago, Damon Wayans, Jr. spiller Wasabi, Génesis Rodríguez er Honey Lemon og James Cromwell låner sin stemme til Professor Robert Callaghan.

big_hero_6_galleri3

Gruppen af de mindre karakterer, de fire som udgør superheltegruppen Big Hero 6 sammen med Hiro og Baymax, er nok stereotypt portrætteret, men som samlet helhed, supplerer rollerne hinanden. Det er dog i samspillet mellem Hiro og Baymax, at filmen har sine styrker udi humor og varme, særligt i starten af fortællingen. Sammen skal gruppen Big Hero 6 løse et mysterium, der godt kunne have været fra Scooby-Doo, og her mangler filmen i den grad originalitet, for ikke at tale om en tilpas interessant skurk, hvilket kunne give et kvalificeret modspil til geniet Hiro og hans bamsede side-kick.

Big Hero 6 starter lovende med sine flotte og detaljerede animationer, tilsat masser af opfindsom teknologi. Desværre forfalder filmen delvist til et noget slidt plot, en ret endimensionel skurk og lidt for meget kulørt rabalder. Selvom der er et stykke op til The Incredibles (og det har de fleste animationsfilm) så er Big Hero 6 stadig en fornøjelig og flot film for både yngre og ældre.

Biografanmeldelse

Big_Hero_film_poster_003