G

enindspilningen Bionic Woman (2007) fik blot en levetid på 8 episoder. Så blev den pillet af plakaten. Grundet The Writers Guild of America-strejken, der varede fra november 2007 til februar 2008, blev store dele af den amerikanske film- og tv-industri lammet. Det betød, at mange tv-serier blev sat på ufrivillig pause. Manuskriptforfatternes strejke kostede flere tv-serier livet, og én af disse var Bionic Woman med Michelle Ryan i hovedrollen som Jaime Sommers, den biomekaniske kvinde.

Bartenderen Jaime Sommers er involveret i et biluheld, der næsten koster hende livet. Hun reddes dog af sin kæreste, Will Anthros (Chris Bowers), der erstatter hendes ben, højre arm, øje og øre med biomekaniske proteser og implantater. Hun skal nu lære at komme overens med sin nye krop og de ekstraordinære styrker, der følger med den. Hun løber eksempelvis lige så stærkt, som en bil kører. Hun hopper over tage, river snildt en bildør af med den blotte næve og heler – takket være såkaldte antrocytter – hurtigere end normalt.

bionicspan

Det er efterretningstjenesten The Berkut Group, der har finansieret den mange millioner dyre kropsmodificering af Jaime Sommers, og de ønsker naturligvis at gøre brug af de egenskaber, Jaime er blevet udstyret med. Hun stritter dog imod til at starte med, og ønsker ikke at lege spion. Hun vil i stedet tilbage til sit bartenderjob samt passe sin teenagelillesøster, som hun er værge for. Langsomt bliver hun dog indrulleret i gruppen, og hun viser sig hurtigt at have et naturligt spiontalent.

Selvom seriens pilotepisode varslede en medrivende serie, hvor især Katee Sackhoffs karakter Sarah Corvus er interessant, udvikler den sig desværre til at være en semiordinær omgang. Corvus er, udover at være den første bionic woman , også Jaimes nemesis, og hun overskygger i alle henseender hovedrolleindehaveren, der i sammenligning fremstår helt foruden kant og dybde. Michelle Ryan kan ikke matche Sackhoffs kvaliteter, og hendes lidt for Barbieagtige attitude vækker mindelser om 70’er-serien Charlie’ Angels. Det hele er en meget uskyldig og blåøjet omgang, der hurtigt er fordøjet.

BIONICWOMAN_1912382i

Dog er Sackhoff en udpræget fornøjelse, og hun har efterhånden gjort det til sit varemærke at spille stærke, selvstændige og handlekraftige kvinder på film og i tv-serier. Senest spillede hun med i David Twohys Riddick, hvor hun spiller lejesoldat med ben i næsen, men det er dog i produktioner som A&E-serien Longmire (2012-) og i NBC-serien Battlestar Galactica (2004-2009), at hun virkelig brænder igennem.

Den originale udgave af The Bionic Woman, der blev skabt af Kenneth Johnson, kørte over tre sæsoner fra 1976 til 1978 og fik i alt 58 episoder. De to første sæsoner kørte på ABC, hvorefter NBC stod for den tredje og sidste sæson.

AABionic

I den originale serie er det Lindsay Wagner, der spiller Jaime Sommers: En professionel tennisspiller, der i forbindelse med en faldskærmsulykke mister et øre, en arm og begge ben. Disse bliver erstattet af biomekaniske dele, og nu arbejder hun som hemmelig agent.

Serien var en spin off til ABC-serien The Six Million Dollar Man, der kørte over fem sæsoner fra 1974 til 178 med Lee Majors i hovedrollen som astronauten Steve Austin. Serien affødte 100 episoder og 6 tv-film.

6M$Mfront.MD

Både Steve Austin og Jaime Sommer arbejder for Oscar Goldman, der i begge serier spilles af Richard Andersson. I den nye udgave af Bionic Woman er det karismatiske Miguel Ferrer, der har overtaget Richard Andersons rolle. Han spiller Jonas Bledsoe, der er øverste chef for efterretningstjenesten The Berkut Group

Både The Bionic Woman og The Six Million Dollar Man er i øvrigt skabt med inspiration hentet i Martin Caidins science fiction-roman Cyborg fra 1972.

Bionic Woman: The Complete Series er udgivet på amerikansk region 1 dvd og britisk region 2 dvd. Ligeledes er serien tilgængelig på brasilianske Netflix.

Bionic Woman: The Complete Series kan ses på Netflix