E

ndelig er vi tilbage hos Crane, Poole & Schmidt! Anden sæson af den bedste advokatserie siden Ally McBeal og Judging AmyBoston Legal – kan nu købes på dvd!

Til de af læserene, der endnu ikke har haft fornøjelsen af Boston Legal, kan jeg fortælle, at det er en spinoff-serie af The Practice (begge skabt af David E. Kelley), der foregår i advokatfirmaet Crane, Poole & Schmidt, der er lokaliseret i Boston, Massachusetts. Her følger vi en gruppe advokater og deres sager i et personligt og humoristisk miljø, hvor drama og intriger altid lurer om hjørnet.

The Practice kørte i otte sæsoner fra 1997 til 2004, hvor Boston Legal tog over. Førstnævnte er en serie, der med iver afventes udgivet på dvd. Man kan jo håbe, at den danske distributør (SF-Film) følger trop med The Practice efterhånden som de kommende sæsoner af Boston Legal sendes ud på dvd!

Boston-Legal

Det er en indiskutabel fornøjelse af de helt store, når man sætter sig til rette i sofaens bløde hjørne for at følge advokaterne hos Crane, Poole & Schmidt. Heldigvis byder anden sæson på intet mindre end 27 forrygende episoder, der er velskrevne og uhyggeligt vanedannende. Seriens manuskriptforfattere har skabt en perle af en advokatserie, der troner som et mesterværk inden for sin gerne.

Hos Crane, Poole & Schmidt er det nærmere reglen end undtagelsen, at sagerne er mere eller mindre obskure – hvilket naturligvis passer fint til de skæve eksistenser, der arbejder i firmaet. Her ikke mindst Denny Crane (portrætteret virtuost og storspillende af William Shatner), der i den grad er “larger than life”!

Denny Crane – der lider af Alzheimers (selv mener han, at det er kogalskab) – er sammen med Alan Shore (James Spader) seriens absolutte forcer. De leverer gang på gang virtuose præstationer, hvor dialoger og monologer fremføres med en sådan energi og indlevelse, at man med gåsehud kun kan nikke anerkendende til deres evner som skuespillere. Men også Candice Bergen er intet mindre end fænomenal i rollen som Shirley Schmidt, der i første sæson gør sin uventede entré! Man længes uvilkårligt efter at gense hende som journalist i den ti sæsonlange (og knaldgode) Emmy-vindende CBS-serie Murphy Brown. Hvornår mon dén finder sin vej til dvd?

Boston Legal-4

Selvom seriens overvejende fernis er komediens, så har vi også at gøre med skarp og bidende social satire, der ikke er bange for at konfrontere nogle af det amerikanske samfunds mere ømtålelige områder. Således er f.eks. våbenkontrol, miljø, voldtægt, krig, ytringsfrihed og dødsstraf blot nogle af de mange emner, der implementeres og diskuteres i seriens fiktive advokatunivers.

En af mine favoritepisoder i anden sæson – Finding Nimmo – problematiserer eksempelvis vildlaksens skæbne i de canadiske floder, da disse gradvist udryddes af parasitter, der viderebringes fra undslupne dambrugslaks.

Denny og Alan bliver således uforvarende hvirvlet ind i sagen om vildlaks contra dambrugslaks, da de er taget på fisketur i den canadiske vildmark. En af episodens sjoveste scener finder sted en aften, hvor Denny og Alan ligger og læser i deres senge. Alan læser højt om vildlaksens problemer med parasitterne (såkaldte “kling-ons”), hvilket får Denny til at udbryde: “Did you say Klingons?” En suveræn og underfundig reference til William Shatners tidligere karriere i Star Trek-universet.

MONICA POTTER, MARK VALLEY, CANDICE BERGEN, JAMES SPADER, WILLIAM SHATNER, RHONA MITRA, RENE AUBERJONOIS

Ydermere byder episoden på et “tvist”, der involverer Alans sekretær Catherine Piper (spillet af Betty White fra Golden Girls aka Panter Tanter) og den moderdræbende Bernard, der blev introduceret i første sæson. Mere skal naturligvis ikke afsløres her!

Anden sæson byder i øvrigt også på en lang række gæsteoptrædener, hvor blandt andet Rupert Everett, Heather Locklear, Larry King, Michael J. Fox, Tom Selleck, Corbin Bersen, Peter MacNicol og Freddie Prinze Jr. gør deres entré hos advokatfirmaet i Boston.

Jeg går linen ud og tildeler anden sæson samme antal stjerner, som jeg besmykkede første sæson med – nemlig fem funklende af slagsen!

Anden sæson er ude på dvd fra SF-Film / Fox

promo-poster-boston-legal-285677_520_693_FULL