on Robin Baitz har med Brothers & Sisters ikke kun skabt et tåre- og latterfremkaldende familiedrama af den stereotype slags. Han har skabt en serie spækket med underfundig og intelligent dialog og skuespil af højeste karat!

Den Emmy-vindende og Golden Globe-nominerede ABC-serie Brothers & Sisters er et subtilt og sofistikeret familiedrama – en højpotent udgave (en krydsning mellem) Dynasty, Dallas og Falcon Crest.  Ja, Robert Foxworth fra Falcon Crest er endog med i første sæson af Brothers & Sisters for en kort bemærkning.

Men hvor ovenstående tre tv-klenodier fra 70’erne og 80’erne havde en tendens til overdramatisering og stereotyp karakterskildring (Alexis i Dynasty er jo den kvindelige pendant til Darth Vader), så har manuskriptforfatterne til Brothers & Sisters formået at skabe et formfuldendt tv-drama, hvor latter og tårer skiftes til at afløse hinanden.

Brothers & Sisters - 1 (3)

Serien skydes i gang med patriarkens exit – spillet af Tom Skerritt – der dør af et hjertetilfælde. Han efterlader sig et ved første øjekast uoverskueligt rod i firmaregnskaberne (der mangler 15 millioner dollars), men familien finder hurtigt ud af, at de manglende millioner er investeret ganske godt. Samtidig kommer det for dagen, at han gennem tyve år har haft en affære bag sin kones (Noras) ryg med Holly Harper (Patricia Wettig). En kamel, der for Nora bliver endnu sværere at sluge, da hendes bror Saul Holden (spillet vidunderligt af Ron Rifkin) også kaster sine øjne på kvinden!

Men lad os kigge lidt på familietræet som det tager sig ud efter patriarkens død. Familien Walker beskrives bedst som en harmonisk problemfamilie. Et modsætningsforhold, der især kommer til udtryk mellem Nora (Sally Field) og hendes datter Kitty (Calista Flockhart). Ikke kun er de på hver deres politiske fløj – Nora er demokrat og Kitty republikaner med stort R – de er også uenige om alt andet, der foregår i livet.

Omkring sig har Kitty fire andre søskende, hvoraf to af dem arbejder i familiefirmaet Ojai Food i Pasadena, Californien – Tommy Walker (Balthazar Getty) og Sarah Whedon (Rachel Griffith). Ydermere er der advokaten (og bøssen) Kevin Walker (Matthew Rhys) og den utilpassede lillebror Justin Walker (Dave Annable), der efter at have været udsendt til Irak ender i et narkomisbrug.

Brothers & Sisters - 2

Seriens plot er veldefineret, og der er en klar struktur – en rød tråd – fortællingen igennem. Fokus er familien Walkers indbyrdes forhold til (og problemer med) hinanden og de familier, de har giftet sig ind i. Ligeledes spiller familiefirmaet en central rolle i serien, hvorom en ikke ubetydelig del af handlingsforløbet centrerer sig. Men selvom serien naturligvis primært er at opfatte som klassisk, eskapistisk tv-fiktion (om end af den utroligt gennemførte slags) så rejser den også en række spørgsmål, der påpeger nationale problematikker i det amerikanske samfund.

Disse problematikker introduceres ikke mindst pga. de uoverensstemmelser, der er mellem humanisten og demokraten Nora og ærkerepublikaneren Kitty. Spørgsmål omkrig terrorisme, krigen i Irak/Afghanistan, bøssers rettigheder og miljø vendes og diskuteres således med en befriende elegance, der i det store og hele rider sig fri af en alt for stereotyp fremstilling af de to politiske sider.

Skuespillet er eminent – og det over hele linjen! Dog vil jeg primært fremhæve Sally Field, der i den grad  leverer brillant skuespil og som formeligt stråler i rollen som Nora, der efter mandens død skal genfinde sig selv (er der mon tiltænkt et Ibsensk hint til Et Dukkehjem?). Men bør man forvente andet end suverænt skuespil fra en dobbelt Oscarvinder, nej vel?

RON RIFKIN, PATRICIA WETTIG, LUKE MacFARLANE, EMILY VanCAMP, DAVE ANNABLE, RACHEL GRIFFITHS, SALLY FIELD, MATTHEW RHYS, ROB LOWE, CALISTA FLOCKHART, BALTHAZAR GETTY, SARAH JANE MORRIS

Ligeledes er det godt at se Calista Flockhart i en ny rolle, der ganske tydeligt passer hende fortrinligt. En rolle, som hun forlener med patos og furore – det er knaldgodt! I øvrigt gør også firserikonet Rob Lowe sin entré i serien som den republikanske senator Robert McCallister – han er andet end blot “looks” og viser, at han mestrer skuespilkunsten ganske ypperligt (men det beviste han jo allerede i den fandenivoldsk suveræne The West Wing!)

Den skarpsindige har i øvrigt måske bemærket, at nogle af skuespillerne har været knyttet til ABC-serien Alias (Balthazar Getty, Ron Rifkin og Patricia Wettig). Dette skyldes simpelt og enkelt, at Ken Olin (der var en af instruktørerne på Alias) også fungerer som producer og instruktør på Brothers & Sisters – og hvorfor ikke genbruge dygtige skuespillere?

brotherssisters poster