eg har trofast fulgt Clint Eastwoods karriere, siden jeg som ganske ung sad klinet med snuden til skærmen, da Harry Callahan – og hans trofaste ven Magnum – jagtede æreløse forbrydere i San Franciscos gader.

Siden dengang har Eastwood udviklet sig til en af Hollywoods største og mest interessante instruktører. Dette har han bevist med film som Bird (1988), Unforgiven (1992), A Perfect World (1993), Mystic River (2003), Million Dollar Baby (2004), Flags of Our Fathers og Letters From Iwo Jima (2006) samt Gran Torino og Changeling (2008).

I aftes havde jeg fornøjelsen af at se Changeling, som jeg desværre gik glip af i biografen. Det er en beretning om en mors frustrerende kamp for at få sin forsvundne søn tilbage. En kamp, der betyder, at hun skal lægge arm med Los Angeles’ stærkt korrupte politi, der i forsøget på at vinde befolkningens gunst, prakker hende en dreng på, der ikke er hendes. Som konsekvens af den ihærdige og opslidende kamp med og imod politiet, må hun se sig tvangsindlagt på et sindssygehospital.

Changeling - 1

Angelina Jolie leverer i filmens hovedrolle sin måske bedste (og med rette Oscar-nominerede) præstation. Det er skuespil i topklasse, der viser, at fru Tomb Raider har et bredt klaviatur at spille på, når det drejer sig om skuespillets kunst. I en birolle som hjælpsom præst oplever vi John Malkovich, der spillede sammen med Clint Eastwood i action-thrilleren “In the Line of Fire (1993).

Changeling er smuk (smukt fotograferet og instrueret) og musikken, der er komponeret af Eastwood selv, gåsehudsfremkaldende elegant. Filmen som helhed er endnu et pletskud fra Clinten. Må han lave mange, mange flere…

Filmen er ude på dvd & Blu-ray fra Universal Home Entertainment

Changeling