et er altid en fornøjelse at være i selskab med Audrey Tautou og hendes brune dådyrøjne. Det er da også hende, der gør Anne Fontaines ellers ret tamme biografiske drama Coco avant Chanel værd at se. For filmen i sig selv er en lettere overfladisk oplevelse.

Filmen indledes med en hurtig præsentation af Gabrielle “Coco” Chanels barndom på et børnehjem. Herefter klippes der femten år frem, Coco er varieteskuespiller og syerske, og hendes kummerlige forhold ridses op med løs og uengageret hånd.

Coco avant Chanel - 1

Så indledes filmens lange midterparti, hvor instruktøren fokuserer på det trekantsdrama, der er mellem Chanel og hendes to tilbedere, levemanden Étienne Balsan og selfmade-manden Arthur “Boy” Capel. Herefter toner filmen ud i en hurtig slutning, der efterlader én tilbage med følelsen af, at Coco avant Chanel muligvis er blevet skamklippet i redigeringsrummet.

Dette er et biografisk drama om ét af modehistoriens største ikoner. En kvinde, der gik imod strømmen. En kvinde, der ikke tog et nej for et nej. En kvinde, der gav andre kvinder muligheden for at være kvinde på egne vilkår … ikke mændenes eller den herskende modes. Alligevel er præsentationen af Chanel – i Anne Fontaines optik – degraderet til udelukkende at være et menage à trois-agtigt forhold uden psykologisk dybde.

Filmen har fine skuespilmomenter og en til tider poetisk fotografering. Men alt i alt er det ikke en film, der giver et intenst billede af kvinden Coco Chanel. Hvis man ikke i forvejen er velbevandret i hendes biografi, så er dette ikke en film, der gør én væsentligt klogere på Chanels liv og levned.

Filmen er ud på dvd og Blu-ray fra SF-Film

Coco avant Chanel movie poster