P

å trods af at være ti år gammel, fanger denne film på mange måder tidens ånd. Der er tale om en mockumentary, der fokuserer på optakten til en filmatisering af en superhelt. Bag og foran kameraet står Mark Hamill, der, på trods af at være udråbt som en fremtidig superstjerne efter sin hovedrolle i den originale Star Wars-trilogi, har taget en karrierevej med mindre opmærksomhed end f.eks. Harrison Ford. Hamill har overvejende arbejdet som stemmeskuespiller, og en virkelig dygtig en af slagsen. Særligt hans præstation som Batmans ærkefjende, Jokeren, har fået stor ros.

Tilbage til nærværende film, hvor Mark Hamill spiller en gymnasielærer, Donald Swan, der har en ekstrem veludviklet kærlighed til tegneserier af enhver slags. Men tættest på hans hjerte står superhelten Commander Courage, som han også har fået udgivet en artikel omkring. Derfor vælger filmselskabet bag den kommende og moderne genfortolkning af Commander Courage-tegneserien, at møde Donald Swann. Mest for at lade ham få talt ud og så relancere superhelten som Codename Courage. Dette omfatter blandt andet at superheltens sidekick, Liberty Lad, heltens nevø, bliver en særdeles velskabt kvinde, Liberty Lass, uden nogen familiær forbindelse til helten. Dertil kommer, at Courage har en baggrund i militæret og ikke nogen særlige kræfter udover en potent blodtørst. Den originale helt mindede en del om Superman, med evnen til at flyve, usårlighed og superstyrke.

Comic Book Movie - 1

Filmen anlægger en satirisk vinkel på nørder: De er blevet populære og derfor en målgruppe for filmselskabernes produkter. Swan, den pågående og bedrevidende tegneserienørd med obskur viden om specifikke superhelte, lader sig naturligvis ikke spise af med et enkelt møde. Derfor drager han med til den helt store konference for tegneserier og filmatiseringer af disse, Comic Con i San Diego. Her skal Codename Courage annonceres. Swan arbejder hårdt for at filmmagerne vil se hans perspektiv og derfor droppe den moderne fortolkning til fordel for den mere klassiske.

Dermed starter kampen. En kamp som enhver fanboy kan sætte sig ind i. Kampen mellem loyalitet mod de originale fortællinger om superhelte og produktionsselskaber med deres profittænkende ansatte, der ønsker at opdatere superheltens univers.  Naturligvis skal forholdet mellem nutidens teknologi og manuel filmmagi også behandles, muligvis som en reference til den originale Star Wars-trilogi og den nye. Filmen byder også på en, godt nok fiktiv, men ellers helt korrekt gennemgang af Commander Courages forskellige perioder. Fra oprindelseshistorien henover temaorienterede udgivelser med elementer fra genre som f.eks. horror og western til den dystre superhelt som vi kender så godt i dag.  Hamill kender sine superhelte, hvor også satire over kritikken af superheltetegneserierne i 1950’erne fremhæves.

Comic Book Movie - 2

Hele stemningen i Comic Book: The Movie oser af kærlighed til superhelte, og Hamill er perfekt i rollen som supernørden Donald Swan. En velmenende entusiast, der er i utrolig god kontakt med sin barnlige fantasi.

Der er, som det hører sig til, et væld af cameos i denne mockumentary: Kongen af camoes, Stan Lee; en af de mest berømte superheltefans, Kevin Smith; kultskuespilleren Bruce Campbell samt Matt Groening, skaberen af The Simpsons.

Comic Book Movie

Selvom der er tale om en form for dokumentar, følger filmen stadig linjerne for en mere klassisk fortælling og det er dette, der gør den underholdende. Det er næppe en film for de fleste, men hvis man har en forkærlighed for superhelte, vil man i udtalt grad kunne genkende sig selv i Mark Hamills hovedperson.

Filmen er ude på amerikansk amerikansk region 1-dvd fra Miramax

331263639899161