a tv-selskabet CBS i 2000 lancerede pilotepisoden til CSI: Crime Scene Investigation betød det, at en regulær stormflod af crime-serier – hvoraf mange skulle blive produceret af CBS selv – skyllede ud i folks stuer. Startskuddet lød blandt andet for de to direkte spin off-serier CSI: Miami (2002) og CSI: NY (2004), der viste sig at blive lige så populære som den originale igangsætter. De tre serier, der pt. kører på ottende, sjette og fjerde sæson, konstituerer intet mindre end 390 episoder – og serierne er langt fra færdige! Ydermere lancerede CBS Navy NCIS: Naval Criminal Investigative Service (2003), Numb3rs (2005) og Criminal Minds (2005) – alle serier, der rider på den succesbølge, crime-genren oplever for tiden!

Mac Taylor (Gary Sinise) er sammen med sit team af kriminalteknikere tilbage for at tage sig af mystiske og usædvanlige sager i seriens anden sæson, der udgøres af 24 intense episoder! Episoder, der kan frembyde alt fra lig, der sønderrives af tigre i Zoo York over fundet af en død mand i en elevator i Youngblood til cross over-afsnittet Manhattan Manhunt, hvor Horatio Caine fra CSI: Miami rejser til New York for at indfri et løfte, han har givet en ung dreng i Miami. Der er altså med andre ord nok at se frem til, når man sætter sig til rette for at følge de makabre begivenheder i New York!

CSI New York - 1

Om man foretrækker den ene CSI-serie frem for den anden er en smagssag. Personligt har jeg ingen præferencer, men nyder at følge med i alle tre, der hver for sig opbyder spændende sager og interessante karakterer. I CSI: NY er det især Mac Taylor, der lider af kronisk søvnmangel grundet konens død under 11. september angrebet 2001, der udgør seriens mere interessante, psykologiske bekendtskab. Men også samspillet mellem de øvrige karakterer – især Stella Bonasera (Melina Kanakaredes), Danny Messer (Carmine Giovinazzo) og Aiden Burn (Vanessa Felito) bør bemærkes, da de alle leverer strålende præstationer. I øvrigt bør man ikke se frem til episode 23 – Heroes – hvis man er fan af Aiden Burn. Mere skal ikke afsløres her!

csi-new-york-ny-cast-wallpaper-3

Alle tre serier er båret af en stærk visuel side, hvor de respektive lokaliteter smukt fremhæves i ofte meget dynamiske skud. Hver serie har sine farvetoner, der fungerer som kendetegn for de byer, serien foregår i. For CSI: NY’s vedkommende blev første sæson filmet i et hårdt, blåt lys – en stil, der klædte serien på smukkeste vis. Desværre blev dette visuelle særkende fra og med anden sæson tonet ned, da præsidenten for CBS – Les Moonves – ønskede en mere blød og knapt så hård og kold tone, som det blå lys var med til at skabe!

Anden sæson af serien lever fuldt og helt op til den kvalitet, første sæson repræsenterede. De enkelte episoder er velskrevne, og den gradvise uddybning af karaktererne gør, at serien ikke falder fra hinanden – de har dybde, og man involverer sig i dem! En rigtig god serie, man med glæde vender tilbage til!

Anden sæson af CSI: NY er ude på dvd fra fra Pan Vision

1189512162726514