I

år kan Tom Hollands horrorperle Child’s Play  fejre sin 25-års fødselsesdag. Det var i 1988, at dukken Chucky, der nu har fast sæde i det internationale monsterpanteon, første gang gjorde sin entré i biograferne. Og nu, i dette jubilæumsår, er Chucky tilbage i Don Mancinis sjette film, Curse of Chucky, og han er – som altid – i et modbydeligt ondt lune.

Succesen, der blev Child’s Play til del, betød, at filmen hurtigt begyndte at knopskyde: En ny horrorserie var født, og der blev med jævne mellemrum produceret nye kapitler til franchisen: Child’s Play 2 dukkede op i 1991, og de følgende år bød på Child’s Play 3 (1998), Bride of Chucky (1998) og Seed of Chucky (2004).

Curse of Chucky - 1

Med Curse of Chucky (2013) har Mancini valgt at slå ind på den kurs, som man med Bride of Chucky og Seed of Chucky forlod. Det er igen det rene og uforfalskede gys, der er i fokus, og der er blevet skruet klædeligt ned for den humor, der prægede film fire og fem.

Det er efterhånden hamret i granit, at Chucky er udødelig. Ham kommer man ikke til livs. Han er som Jason og Freddy og Michael: Det kan godt være, at de dør, men de genopstår også altid i den uundgåelige efterfølger. Sådan er det, når man som horrormonster har opnået ikon- og kultstatus – så lever man, på godt og ondt, for evigt.

Curse of Chucky - 6

Curse of Chucky foregår på den perfekte location: Det er et kæmpestort, mørkt, gulvbræddeknirkende og uhyggeligt hus, der udgør rammen om de uhyrligheder, som den lille psykopatdukke udsætter husets stakkels beboere for. Og det er ikke småting, Chucky har i ærmet. Det er som om, at han kompenserer for al den sjov og spas, han havde i film fire og fem. Nu er han igen gravalvorlig, og  han jonglerer med køkkenkniven på ferm vis.

Det ringer på døren, og en unge kvinde i rullestol åbner. Nica (spillet af Fiona Dourif, der er Brad Dourifs datter) tager imod en pakke. Ingen ved, hvem afsenderen er, og indholdet er også mystisk: en dukke. Og ikke en hvilken som helst dukke, men Good Guy-dukken Chucky. Nica, der bor sammen med sin småirriterende mor, tænker ikke nærmere over det, men da moren en sen aften dør, og resten af Nicas familie flytter ind for at være der for hende, begynder der at ske mystiske ting.

Curse of Chucky - 5

Pludselig dukker dukken op på steder og i rum, hvor den ikke er blevet placeret. Og det hele begynder for alvor at eskalere 45 minutter inde i filmen, hvor Chucky træder i karakter som den lede satan, han er. Der jongleres med knive, rottegift og økser – og aflivningerne er makabre som aldrig før. Chucky er tilbage på rette spor, og det er dejligt at se! Det er igen Brad Dourif, der lægger stemme til Chucky aka Charles Lee Ray aka The Lakeshore Strangler – og det gør han naturligvis fortrinligt!

Curse of Chucky byder på  venlige nik til Alfred Hitchcocks Psycho, der er et Agatha Christie-agtigt suspensesetup omkring et middagsbord, der er afsondrethed, og der er tydelige genredefinerende elementer som mobilen, der ikke kan få signal, den unge, smukke og uskyldige pige og et uvejr med voldsom regn, buldrende torden og flænsende lyn. Og hvis man i øvrigt bærer navnet Barbie i en horrorfilm, så er man sikker på at lide døden før eller siden. En kvinde med dét navn kan simpelthen ikke være en final girl!

Curse of Chucky - 4

Langt hen ad vejen er Curse of Chucky en rigtig god film, der snildt kunne have affødt fire funklende stjerner. Desværre ødelægger den forklarende og unødvendige flashback-slutning, der søger at binde Curse of Chucky sammen med hændelserne i Child’s Play, filmens momentum. Men da man ikke vil tabe nye seere af vognen, der muligvis ikke har kendskab til de(n) første film, har man givetvis set det som en god ting at konstruere en sådan slutning. Jeg ville dog have foretrukket, hvis Mancini, der igen har skrevet manuskriptet, havde ladet filmen stå på egne ben fra start til slut.

Curse of Chucky er i øvrigt den første film i serien, der ikke har fået amerikansk biografpremiere, men med de favorable anmeldelser in mente, som filmen har fået, den har i skrivende stund en rating på 77% friske tomater hos Rotten Tomatoes, kan man håbe, at efterfølgeren, der naturligvis kommer, får lov til at blive vist på det store lærred.

Filmen er ude på VOD via iTunes Store US, og den udkommer på dvd og Blu-ray den 8. oktober (USA) og den 21. oktober (Danmark)

Curse of Chucky - 2