imdbEr man til corny tv-historie, så er det nu muligt at erhverve sig første sæson af den banebrydende soap Dollars aka Dynasty, hvor Carringtons dyster mod Colbys om olie, magt og penge…

ollars gjorde sin stormende entré på de danske tv-skærme, da Dallas forlod dem, og the Ewings på Southfork Ranch blev velvilligt skiftet ud med the Carringtons på Carrington Estate. Danskerne var ikke blevet trætte af beskidte oliepenge og højoktans familieintriger – så langt fra, endda!

O

lie, magt og penge er den tematrio, der driver værket i Dollars, hvor familieintriger mellem Carringtons og Colbys er dét ekstra krydderi, der får os til at vende tilbage igen og igen. For vi kan ikke dy os for at se, hvad manuskriptforfatterne mon kan mønstre af endnu mere usandsynlige dramacocktails i Denver! Og efterhånden som serien over ni sæsoner udvikler sig, ja så bliver disse cocktails mere og mere bizarre.

L

ødig tv-underholdning vil de færreste nok kalde Dollars. Ikke desto mindre har serien haft en indiskutabel betydning for såvel soap-genren som for tv-serien som medie. En serie som ABC-produktionen Brothers & Sisters bygger eksplicit på den tv-tradition, som Dallas, Dynasty og Falcon Crest var med til at søsætte i 70’erne og 80’erne.

L

adet med middelmådigt skuespil og et plot så gennemhullet af usandsynlige intriger og hændelser, må Dollars være et must for enhver, der elsker corny kliche-tv af den mest eksplicitte slags. Vi følger Carrington-dynastiets op- og nedture, der med patriarken Blake i spidsen leder oliefirmaet Denver-Carington samt det konstante opgør med Colby-familien og ærkeheksen Alexis.

A

lexis (Joan Collins) – tv-seriens svar på Darth Vader – må nytilkomne fans vente med at stifte bekendtskab med til anden sæson, hvor hun gør en strålende entré, der er den mest feterede primadonna værdig. Indtil da må man nøjes med Fallon (Blakes datter), der er mindst lige så snogeagtig og intrigant som sin britiske pendant – det finder man ud af, når man har nydt sig gennem første sæson.

R

endestensdramatik vil mange nok være tilbøjelig til at døbe serien. Ikke desto mindre er det et prædikat, den ikke har fortjent. Aaron Spelling (og Richard & Esther Shapiro) har skabt en milepæl inden for genren, der endnu dagen i dag formår at underholde med sin vidunderlige og utænkelige plotstruktur – og så er der jo Bill Contis ørehænger af en temasang, som man jo nærmest får gåsehud af, når man hører den!

S

hakespeare kan i øvrigt siges at være den direkte ophavsmand til Dollars – hvem skulle have troet det? Strukturen er bygget direkte over stridighederne mellem Verona-familierne Capulet og Montague (Carringtons og Colbys). Så sæt første disc på og stift bekendtskab med:

Two households, both alike in dignity, in fair Denver, where we lay our scene. From ancient grudge break new mutiny, where civil oil makes civil hands unclean…

Første sæson er ude på dvd fra Paramount Home Entertainment

Dollars