M

ine favorit film noirs tæller – foruden John Hustons The Maltese Falcon (1944) og Howard Hawks’ The Big Sleep (1946) – nu også Billy Wilders Double Indemnity (1944). Sidstnævnte – som jeg så for første gang i går aftes – har den klassiske film noir-opbygning: En mandlig karakter lader sig forføre af en udspekuleret femme fatale.

Phyllis (Barbara Stanwyck) er blevet træt af sin mand. Hun gider ham ikke, han keder hende. Men da skilsmisse ikke kan komme på tale, allierer hun sig med forsikringsagenten Walther (Fred MacMurray), som er betaget af den (viser det sig) mordsøgende kvinde. De planlægger sammen at skille sig af med ægtemanden, så de efterfølgende kan hæve den høje forsikringssum på 100.000 dollars – så let kommer det dog ikke til at gå.

Annex - Stanwyck, Barbara (Double Indemnity)_01

Walthers chef (spillet af altid suveræne Edward G. Robinson) finder hurtigt ud af, at ikke alt er, som det skal være. Han begynder selv at undersøge sagen, og jo tættere, han kommer på sandheden, jo sværere bliver det for Walther at holde masken.

Filmen er et pragteksempel inden for film noir, og cinematografien er et studie i skygger, der væver sig ind og ud af hinanden. Jeg ser frem til, at mine tre favorit film noirs bliver udgivet på Blu-ray … det fortjener de!

Filmen er ude på dvd fra Atlantic (region 2) og Universal Pictures (region 1)

double_indemnity_xlg