året Frode har taget springet fra tv-skærmen til biograflærredet, og F for Får: Filmen (2015) skriver sig smukt ind blandt Aardman Animations øvrige produktioner. Det er forårets must watch for minipoderne såvel som for maxipoderne.

Det er blevet til intet mindre end 130 episoder i den tv-serie, der nu er blevet konverteret til film. Shaun the Sheep aka F for Får, der havde tv-premiere i 2007, er en spin-off-serie til Aardman Animations Wallace & Gromit, og tv-seriens hovedperson, uldtotten Frode, dukkede første gang op i Wallace & Gromit-kortfilmen A Close Shave fra 1995.

f_for_faar_galleri5

Nu står det handlekraftige får således for første gang på egne ben i en spillefilm, hvis kvaliteter fint står mål med selskabets øvrige stop motion-film, der blandt andet tæller Chicken Run (2000), Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit (2005), Arthur Christmas (2011) og The Pirates! In an Adventure with Scientists (2012).

Hvis man er fortrolig med tv-serien vil man vide, at Frode er et får af den slags, der let kommer til at kede sig. Der skal ske noget hele tiden, og hvis hverdagen bliver lidt for hverdagsagtig med for megen trummerum og for lidt eventyr, så er han fåret, der sætter skub i tingene. Og det gør han så eftertrykkeligt, sætter skub i tingene, da han sammen med de øvrige får spærrer bondemanden inde i en gammel campingvogn, der hurtigt får sit eget liv og drøner derudaf for at ende sin hidsige kørsel midt i storbyens inferno.

f_for_faar_galleri2

Dette bliver starten på et eventyr af den vilde slags, og da den fortumlede og stakkels bondemand ender med hukommelsestab, gøres det til noget af en udfordring for hunden Bitzer, Frode og alle de andre får, da de forsøger at få ham med hjem til gården og de vante omgivelser. Og da en alt andet end venligtsindet dyrefanger ser sig gal på uldtotterne, ja så gøres slemt blot værre.

F for Får viser, at en animeret tv-serie snildt kan klare konverteringen til filmmediet uden at der udøves vold på det originale forlæg. Man kan nemlig meget let komme til at presse filmen ned i en boks, hvor den ikke hører hjemme, hvis man ikke har føling med det originale univers. Et eksempel på dette finder man i The Simpsons Movie (2007), der i al sin skinnede glans fik distanceret sig markant til sit satiriske ophav.

f_for_faar_galleri3

Filmen skriver sig elegant ind blandt de fineste stop motion-film, og instruktørdebutanterne Mark Burton og Richard Starzak har med stor forståelse for universet fået skabt en lille perle, der er tro imod den rytme og humor, den oprindelige animationsserie udgøres af. Man klukler sig igennem de 85 minutter, eventyret varer, og man nyder de fint opbyggede slapstick-agtige situationer, instruktørerne iscenesætter de stakkels får i.

Det fine soundtrack og Tim Wheelers swingende nostalgi-melodi Feels Like Summer skaber en sublim lydramme for de smukt komponerede billeder, den tidløse humor og den aldrig påtrængende, men klart tilstedeværende, satire … en slags moderne parabel over Æsops Bymusen og Landmusen!

F for Får er en mæhhhgtig god film, og man blive lam af benovelse over de smukke billeder, man får serveret fra start til slut.

Biografanmeldelse

f_for_faar_plakat