eg havde dømt Blood and Bone på forhånd, da jeg satte den i afspilleren. Det skal man ellers afholde sig fra, hvis muligt. At dømme film på forhånd, mener jeg. Jeg gør det normalt heller ikke selv, men denne gang faldt jeg altså i med begge ben. Jeg troede, at filmen ville være en klassisk, plotfattig karate-chop-chop-kick-kick-film. Jeg tog fejl. I øvrigt ikke, at der er noget galt med karate-chop-chop-kick-kick-film.

Nu skal det ikke forstås på den måde, at Blood and Bone er et beåndet mesterværk. Det er den ikke. Den er dog heller ikke dårlig. Langtfra, endog. Blood and Bone vækker mindelser om slut 80’ernes og start 90’ernes martial arts-bølge, hvor ikoner som Steven Seagal, Jean-Claude van Damme, Michael Dudikoff og den mindre kendte franskmand Oliver Gruner gjorde Hollywood-karriere i gode, gedigne kick ass movies.

Blood And Bone

En sådan kick ass movie er Ben Ramseys stærkt underholdende old-school-martial-arts-eighties-style-movie med Michael Jay White som den muskuløse hævner, der sparker og tæsker sig igennem filmen på klassisk, lemlæstende vis. Filmen er en visuelt updatet kombination af Oliver Gruner-filmen Angel Town og Jean-Claude van Damme-klassikeren Lionheart, der begge er fra 1990. Hvis man har set disse to film, så ved man også, hvad man indlader sig på med Blood and Bone fra 2009. Hvis man ikke har set disse film, så er plotpræmissen for Blood and Bone, at en godmodig hævner redder kvinden i nød, slår forbryderne til plukfisk (og ihjel) og til sidst forsvinder i solnedgangen. Simpelt, enkelt og ganske ligetil!

Hvis filmen markerer en back to the eighties-trend, hvor Michael Jay White køres i stilling som den nye kampsportsstjerne (som det skrives på filmens cover) så kan vi se frem til alvorlige tæskeorgier med det adrætte muskelbundt. Det skal nok blive underholdende!

Filmen er ude på dvd & Blu-ray fra Sandrew Metronome

Blood and Bone - 1