I

Washington bor en flok meget tåbelige mennesker. De havner i CIAs søgelys, da en aftrædende agent skriver sine memoirer, som uheldigvis ender i de forkerte hænder. Efter at have truffet det ene uintelligente valg efter det andet, fanges tåberne i et selvskabt, men uløseligt net af spionage, hvor hjemmelavede dildomaskiner, trænede kroppe, plastikoperationer og internet dating pludselig bliver del af CIAs efterforskning.

USA er sammensværgelsernes mekka. I talrige film og serier står CIA, FBI og andre statslige organer altid bag miseren. Washington er som oftest smeltedigelen for disse komplotter og maskepier, og byen leverer selvsagt også den sceniske baggrund i Cohen brødrenes farce Burn after reading, som er en genreparodi af den gode og opfindsomme slags. Brødrenes sædvanlige underspillede komik gennemsyrer alle scener, de spiller på samme scenisk-episodiske og tempomæssige tangenter som i Fargo, og filmen markerer en tilbagevenden til lidt ældre og måske lidt mere uslebne græsgange i repertoiret. Noget af en kovending fra deres mesterlige oscarsluger No country for old men, men med samme underfundige og pudsige humor som i O brother, where art thou?, hvor oversvømmelser bogstaveligt talt forårsager kovendinger, eller køer fanget i strømmen om ikke andet….

01

Burn after reading er altså hverken et mesterværk eller en moderne odysse. Det er en fortælling om menneskelig dumhed. I første grad. Plottet er Cohensk til fingerspidserne: Den alkoholiserede og indestængte Osbourne Cox (John Malkovich) skriver sine memoirer, cd-rommen med de vigtige oplysninger lander på gulvet i omklædningsrummet i den meget amerikanske og corny fitnesskæde `Hardbodies´. Her arbejder to (fitness)freaks, Chad Feldheimer (Brad Pitt) og Linda Litzke (Frances McDormand), som prøver at skaffe penge til Lindas kosmetiske operationer, hendes rumpe hænger og armene slasker. Hendes intelligens ligeså. Chads veltrimmede og skarpe optegnede egenskaber når ikke længere end til hans biceps, og hans slappe verbale muskler får overbevist Osbourne om, at de afpresser ham. Betal eller oplysningerne afsløres! Så ruller bolden. Og den ruller gennem pinlige affærer, russiske ambassader og en yderst afmaskuliniseret George Clooney i rollen som forstadens sleske og selvoptagede kvindebedårer Harry Pfarrer, der gør sit til at kaste bål på ilden og føre plottet videre ved at dyppe sin pen i både Lindas og Osbournes kones blækhus.

06

Tilda Swinton spiller Katie Cox. En professionel, kold og skarp kvinde. Måske den eneste ræsonnerende figur i filmen. Men hun er blind for dét kaos, der foregår omkring hende. Alle skuespillernes præstationer er en fryd at se på, uden undtagelse. Brad og George kunne uden tvivl ikke blive mere grimme, klichéfyldte eller ucharmerende. To af verdens mest eftertragtede herrer er blevet skrevet og instrueret til ukendelighed i Cohen brødrenes snørklede kunstneriske univers. Billeder af Brad/Chad i cykelshorts komplet med lyse striber og af George i sine morfarcowboybukser med lamme scorereplikker kan ikke fjernes. De er brændt fast på nethinden.

Rollerne er skrevet med skuespillerne in mente. På trods af sine indviklede plotlinjer og skarpe kovendinger er Burn after reading derfor ikke en plotbåret film. Det er en lille, episodisk farce, hvor store livsproblemer og farlige spionageplaner latterliggøres og parodieres i et Fargo-tempo, der trækker al spænding ud af filmen. Det er uden tvivl meningen. Filmen er bygget op omkring små spoofs og utrolige sammentræf og situationer. Man kan måske karakterisere den som en absurd drejning på en sexfarce med et twist af politisk thriller komplet med Hollywoods stjernetop on the rocks. En lidt blandet fornøjelse, men dog uden tvivl en fornøjelse, der helt sikkert fortjener et bekendtskab og et gensyn længere henne. Man griner ikke højt undervejs, men sidder med en blandet fornemmelse af let anspændthed og morskab. Når rulleteksterne kører over skærmen, er man uforløst og urolig, måske lidt forvirret endda. Men filmen vokser ved nærmere eftertanke. Og selvom det ikke er Cohen brødrenes absolut bedste film, er den stadig skruet godt sammen og mere end seværdig. Er man ægte Cohen fan og umulig at skuffe bare en smule, så er man ikke nok ikke helt enig med mig. Læs min anmeldelse, og brænd den….

Filmen er ude på dvd & Blu-ray fra SF-Film

Burn After Reading

Dorthe Gertsen