W

here History Comes To Life … Sådan lyder den ret præcise tagline til Shawn Levys fantastisk underholdende Night at the Museum fra 2006, hvor Ben Stiller spiller nattevagten Larry, der pludselig får sin sag for. Midt om natten på Museum of Natural History, hvor alt burde være stille og roligt, da bliver alt – lige fra dyr til mennesker – spillevende.

Stakkels Larry får nu travlt med at holde styr på skelettet af en kæmpe Tyrannosaurus Rex, der som en anden hundehvalp er ellevild for at lege “hent pinden”. Han stifter bekendtskab med USA’s 26. præsident – Theodore Roosevelt (Robin Williams) – der belærer ham om, at nogle mænd fødes til storhed, andre bliver storheden betroet. Han bliver jaget af Hunnerkongen Attila, beskydes af sydamerikanske miniputindianere med giftpile og skal jævnligt skille krigeriske romere fra ditto krigeriske cowboys. Han har nok at se til, den stakkels Larry.

still-of-mickey-rooney,-dick-van-dyke-and-bill-cobbs-in-night-at-the-museum-(2006)

Filmen har i øvrigt en øretæveuddelende Mickey Rooney i én af rollerne, han fylder 90 i år, og Dick Van Dyke, der også snart kan gøre Rooney selskab rent aldersmæssigt, er også at finde i filmen.

Night at the Museum – der har fået en efterfølger med Night at the Museum: Battle of the Smithsonian (2009) – er et fantastisk eventyrcirkus, hvor det bløde smil jævnligt afløses af det hårde latterbrøl. Også Owen Wilson gør sig positivt bemærket som miniputcowboyen Jed, der hele tiden vil dele øretæver ud til miniputromeren Octavius (Steve Coogan). Et i sandhed morsomt modstanderpar, der – naturligvis – bliver bosom buddies til sidst.

Filmen er ude på dvd & Blu-ray fra SF-Film

31 - Night at the Museum