eg fik stoppet et hul i min kulturelle dannelse i går aftes, da DR sendte Erik Ballings første film med Olsen-banden. Jeg blev overrasket, da filmens fernis er alt anden end stueren. Der er ikke lødig familien-Danmark-underholdning skrevet tværs over Ballings pornoinficerede folkekomedie fra 1968.

Det var morsomt at se, hvorledes Egon Olsen (Ove Sprogøe) – efter et hurtigt knald på det lokale bordel – kommer ned fra elskovskammeret, der er placeret ovenpå stamværtshuset Hamlet, stopper midt på trappen og lyner bukserne op. Så er det ligesom på plads, hvad den kære Olsen har foretaget sig. Det er jo ikke alt, man kan få, når man sidder længere tid bag tremmer…

bandaolsena1968dvdripxv.3677

Ligeledes optræder Benny (Morten Grunwald) som lidt af en alfons for sin pornoskuespillerinde-kæreste, som han tilmed får gjort godt og grundigt gravid. Han forsøger – pga. Egon – at finansiere billetter til Mallorca ved at sælge sin gravide kæreste til pornobranchen. Man mærker tydeligt, at filmen er blevet undfanget i de glade 60’ere, hvor pornoen blev fri og dyrket frejdigt.

Der er ikke lagt fingre imellem i denne første Olsen-banden-film, der ligger i lystig forlængelse af sengekantsfilmene, men som også i længden er en kedsommelig affære. Karaktererne er ikke kommet på plads, plottet er løst i fugerne og dialogen er til tider ret kantet og sengekantsagtigt. Som da en gruppe politibetjente bryder ind i en lade og finder en gruppe prostituerede og udbryder: Chefen sagde, at vi skulle knalde først og stille spørgsmål til sidst.

Filmen er ude på dvd & Blu-ray fra Nordisk Film

32 - Olsen-banden