B

ryan Singer afdækker Claus von Stauffenbergs skæbne i den internationalt besatte ensemblefilm Operation Valkyrie fra 2008, der nu er ude på Blu-ray og dvd fra SF-Film.

Det primære interesseområde for instruktører, når talen falder på gengivelsen af tysk historie på film, er uomtvisteligt Anden Verdenskrig og de rædsler, krigen affødte. Tyskland har selv med krigsdramaer som Sophie Scholl, Napola og Der Untergang undersøgt disse rædsler, og herhjemme har Ole Christian Madsens Flammen og Citronen (om den danske modstandsbevægelse) fået folk til at valfarte i hobetal til biograferne. Med Operation Valkyrie har Bryan Singer skrevet endnu et kapitel til den lange række af krigsnarrativer, der de seneste år har fundet vej til det store lærred.

Anden Verdenskrig er for længst blevet en myteomgærdet krig, hvor patriotiske heltebedrifter kan omplantes til stjernebesat underholdning. Det er da også det store Hollywood-maskineri, der er kørt i stilling med Operation Valkyrie, hvor et ensemble af amerikanske, britiske og tyske stjerneskuespillere leverer helstøbte præstationer i en knapt så helstøbt film.

large valkyrie blu-ray6

Med et cast, der tæller Tom Cruise, Kenneth Branagh, Tom Wilkinson, Bill Nighy og Terence Stamp er man – om ikke andet – lovet gedigent skuespil. På den tyske (og hollandske) skuespillerfront finder man den karismatiske Christian Berkel, der også medvirkede i Flammen og Citronen, Der Untergang samt Paul Verhoevens mindre kendte Zwartboek, der handler om den hollandske modstandskamp. Thomas Kretschmann, der også har en rolle i Der Untergang, spiller Major Otto Ernst Remer og hollandske Carice van Houten (fra Zwartboek) spiller Nina von Stauffenberg, Claus von Stauffenbergs kone.

Den historiske præmis for filmen er som følger: Oberst Claus von Stauffenberg (Cruise) har set lyset. Han har gennemskuet Hitlers foretagende og ved, at diktatoren og folkeforføreren for enhver pris må stoppes. Sammen med en flok højtplacerede tyske officerer planlægger Stauffenberg et attentat på Hitler. Et attentat, der ikke blot skal fjerne Hitler fra magten, men samtidig også vise omverdenen, at ikke alle tyskere er nazister. Historie kan ikke omskrives, og Stauffenberg ender sit liv foran en henrettelsespeloton.

800 valkyrie blu-ray7

Operation Valkyrie er ikke Bryan Singers bedste film. To timer er lang tid at være i selskab med karakterer, man aldrig kommer under huden på. Selvom skuespillet er godt, så lærer man aldrig karaktererne at kende. Der fokuseres snævert på opløbet til og udførelsen af attentatet. Dette betyder, at der ikke bliver meget plads til at skabe interessante karakterer.

Præmissen for Bryan Singers Operation Valkyrie er simpel. Den skal fortælle én mands historie, den skal berette om heltemod og opofrelse og vise en patriotisk von Stauffenberg, der med stoisk ro går i døden for sit fædreland. Således er det mere manden end historien, der er i centrum. Bryan Singers filmatisering af Stephen Kings Apt Pupil er i denne henseende en langt mere interessant og givende film end den noget mere blankpolerede Operation Valkyrie. Begge film har fokus på nazismen, men hvor Apt Pupil formår at gå i dybden med såvel historien som karaktererne, der forbliver Operation Valkyrie på overfladen.

Filmen er ude på dvd & Blu-ray fra SF-Film

33 - Operation Valkyrie