et er en næse, en yderst veludviklet af slagsen, der er centrum for handlingens gang i Tom Tykwers farverige filmatisering af Patrick Süskinds postmoderne bestsellerroman Parfumen – Historien om en morder. En filmatisering, der har sans for det æstetiske, men som halter efter på det narrative plan.

Den 17. juli 1738 kommer Jean-Baptiste Grenouille til verden, da hans mor i dølgsmål føder ham ned i en stinkende dynge af maddike- og fluebefængt fiskeaffald. Hun er blot midt i tyverne, men har allerede fem gange før født på samme facon. Denne gang bliver dog hendes sidste, og hun ender sit unge liv i galgen. Døden bliver således allerede fra Grenouilles fødsel en trofast følgesvend. Som en slags æstetisk kompensation for sin noget aparte ankomst til verden, udstyres Grenouille med en oversanselig evne til at opsuge, komprimere og hengemme dufte. En evne, der fra første færd viser sig skæbnesvanger for de smukke, unge kvinder, der kommer inden for duftafstand af hans hypersensitive næse. En seriemorder er født!

perfume story murderer capture 1

Patrick Süskinds roman er af en sådan beskaffenhed, at den tiltaler folk, der normalt ikke læser. Den er simpel, enkel og ligetil. Skrevet i et uproblematisk sprog, der nedsvælges lige så elegant som kølende is på en hed sommerdag – på overfladen, altså! For hvis man dykker ned under overfladen finder man sprogæstetiske strukturer, der gør, at den også finder nåde for de mere kræsne og litterært vidnende læsersegmenter.

Det samme gør sig for så vidt ikke gældende for Tykwers filmatisering, der indpakket i filmmediets mest farvestrålende klæder tager sig ganske pæn ud, men som ikke evner at mønstre et narrativt niveau, der indlemmer samme grad af forståelse for de implicitte lag. Alt skæres ud i pap, sønderdeles udførligt og serveres i mundrette bidder. Bidder, der dog bliver en smule tørre at synke, og man føler sig derfor ganske tørstig efter filmens betragtelige 142 minutters længde.

perfume story murderer capture 5

Til filmens fordel taler, at Tom Tykwer ganske fornuftigt har allieret sig med sin faste fotograf – Frank Gribe – der har stået bag kameraet på alle Tykwers film fra kortfilmene Because og Epilog (1990/1992) over Winterschläfer (1997) videre til hans to perler Lola rennt og Der Krieger und die Kaiserin (1998/2000), der begge har Franka Potente i hovedrollen. Også Tykwers to første internationale produktioner – Heaven (2002) med manuskript af den afdøde mester Krzysztof Kieslowski og kortfilmen True (2004) – er med Gribe som den visuelle førstemand, og han står naturligvis også bag kameraet igen, når Tykwers første amerikanske produktion The International rammer biograferne næste år.

Med andre ord – og for at berettige længden af ovenstående præsentation – så er Parfumen – Historien om en morder smukt fotograferet, og selvom filmen som helhed er en blandet og middelmådig fornøjelse, så holdes den dog i hævd af Gribes kunnen med et kamera, der forlener filmen med en visuelt bjergtagende side, der til en vis grad råder bod på den langsommelige affære, filmen tenderer imod at være.

perfume story murderer capture 4

Filmens cirkulære struktur fuldendes til sidst, da Grenouille tager en selvvalgt afsked med den stinkende verden, han blev født ind i. Her virker springet fra hed, orgiastisk gruppesex til bestialsk, kannibalistisk kropsforulempelse som en fornuftig afrunding på en fortælling, hvor død og liv, duft og sex går hånd i hånd.

DVD-udgivelsen er i øvrigt en slemt forarmet sag, der på ingen fronter frembyder nogen former af ekstramateriale.

Filmen er ude på dvd fra SF-Film

35 - Perfume  The Story of a Murdere