S

elv en trio af dygtige skuespillere formår ikke at redde ridderdramaet First Knight (1995) fra at drukne sig selv i opstyltede dialoger og en umanerlig dårlig instruktion. Filmen er netop relanceret på Blu-ray fra Universal Pictures.

En lejesvend med sjælelige problemer turnerer rundt ene og alene i de engelske landskaber. Intet hjem, ingen familie og ingen venner. Han lever fra hånden til munden. En übergalant sværdfægter med glimt i øjet og krøl i håret. Lejesvenden er Lancelot (Richard Gere), der ender som ridder af det runde bord ved Kong Arthurs legendariske hof i Camelot.

First Knight - 7

Lancelot bærer på en tung fortid, et barndomstraume, og har derfor ad åre udviklet en ligegyldighed over for livet og en afslappethed over for døden. Han lever i en selvvalgt askese, hvor hans eneste selskab er hans lydhøre hest. Dette ændrer sig dog ganske radikalt, da den bedrøvelige skikkelse redder den fagre mø Lady Guinevere (Julia Ormond) fra skurken Sir Malagants nederdrægtige kløer. Det er kærlighed ved første blik, og Lancelot får livsglæden tilbage i sit mandige bryst.

Men ak og ve, Lady Guinevere er lovet bort til den stolte Kong Arthur (Sean Connery), så kærligheden har trange kår at blomstre på. Men intet er skidt, uden det er godt for noget. Så Lancelot, der viser sit mod og endnu en gang redder den uheldige mø fra Sir Malagant, indlemmes i den snævre kreds af riddere, der beskytter Camelot … så kan han i det mindste være sin elskede nær. Det siger sig selv, at det uvilkårligt må komme til et opgør imellem de tre, medmindre man kan enes om et evigtvarende menage a trois!

First Knight - 8

Allerede fra filmens spæde start sporer man problemer, der strækker sig fra manuskriptets ulidelige og højt svungne patosdialoger over instruktørens fortællemæssige inkompetence til skuespillernes akavede forsøg på at få det bedste ud af et projekt, der burde have været skrinlagt.

Jerry Zucker, der ellers er instruktøren bag den rørende og smukt fortalte Ghost fra 1991, tilsidesætter enhver form for sund fornuft i castingen af Richard Gere i rollen som den weltsmertzplagede og melankolske ridder Lancelot. De anakronistiske hårlokker, Gere er blevet iført, må selv tilbage i 1995 have været årsag til ufrivillige latterkramper … og så er han altså ikke en Errol Flynn med et sværd!

Richard Gere er så langt fra en dårlig skuespiller, men hans måde at lade Lancelot fremstå som et sorgbetynget skvat, der græder i smug, samtidig med, at han er en ægte ridder med blod på tanden såvel som sværdet er ikke blot utroværdigt, det er latterfremkaldende. Fremstillingen burde have været mere konsekvent og knapt så fluktuerende. Der er simpelthen for meget Goethe og Schiller over hans portrættering af Lancelot, for meget Romeo, der ikke kan få sin Julie.

First Knight - 6

Selv den garvede skotte overspiller til tider i rollen som Kong Arthur. Det er ikke patos, det er patetisk! I sær én scene, hvor den tungsindige konge (efter at have afsløret Lancelot og Lady Guinevere in flangrante delicto) knæler ved et kirkealter og i maveknugende vrede løfter sine knyttede hænder og skriger til Gud: Why God, Why? afkræver nærmere latter end tårer hos seeren!

At filmen i det hele taget blev produceret kan man sandsynligvis takke Kevin Reynolds’ noget mere vellykkede Robin Hood: Prince of Thieves fra 1991 for. Kevin Costner fungerer noget bedre i rollen som en britisk sagnhelt end det er tilfældet med Richard Gere. Men hvor der er vilje er der vej, og hvor der er publikum er der penge at hente. Personligt håber jeg ikke, at jeg nogensinde igen kommer til at opleve First Knight!

Filmen er ude på dvd og Blu-ray fra Sony Pictures Home Entertainment

First Knight - Blu-ray