E

n spansk instruktør, Jaume Balugeró, instruerer en amerikansk og en australsk skuespiller (Calista Flockhart og Richard Roxburgh) i en film, der foregår i England på Isle of Wight. Fragile (2005) er intet mindre end et tværinternationalt spøgelsesprojekt af den myrekrybende slags!

Filmen tager sin tågeindhyllede og regnvåde begyndelse, da sygeplejersken Amy Nicholls (Calista Flockhart) ankommer med færge til øen Isle of Wight, hvor hun har fået ansættelse på Mercy Falls Children’s Hospital. Hospitalet, der mest af alt minder om huset Usher fra Poes geniale novelle, huser dog ikke kun alvorligt syge børn, men også et ret så muggent spøgelse, hvis eneste passion består i at tortere de stakkels indlagte børn, der i forvejen har det svært.

Fragile - 3

Hospitalet, der står for umiddelbar lukning, gemmer på en modbydelig hemmelighed, der knytter sig til stedets ubeboede anden sal, der i bedste horrorstil fremstår som et øde, støvet og for længst glemt univers af fortidens minder. Her driver spøgelset – der blandt børnene går under navnet Charlotte – sit morderiske uvæsen, og sætter Amy (der har sine egne spøgelser at kæmpe med) på en alvorlig prøvelse.

Calista Flockhart – der ikke har gjort megen notits af sig selv siden succes-serien Amy McBeal stoppede tilbage i 2002 – leverer en fin præstation, der beviser, at hun har et stort dramatisk talent. Et talent, der i øvrigt også kommer til udtryk i den nye ABC-serie Brothers & Sisters, der med succes kører på sin anden sæson.

Fragile - 4

Filmen fungerer i øvrigt som et udpræget cadeau til Stanley Kubrick og dennes suveræne The Shining (1980). Især den lange og smukt fotograferede intro, hvor Amy køres til hospitalet af Roy (Colin McFarlane), vækker mindelser om Kubricks fotografering af scenen, hvor familien Torrance ad snoede veje kører til det isolerede hotel. Colin McFarlane optræder ligeledes i en rolle, der er meget lig den, man kan opleve den suveræne Scatman Crothers i!

Fragile er en fængende spøgelseshistorie med atmosfære, der muligvis nok ikke bringer noget nyt til genren, men som ikke desto mindre spiller sine kort på den klassiske facon, der både genererer suspense og gåsehud. Lad derfor filmen være anbefalet dem, der ønsker en afveksling fra alle de remakes, horrorgenren de sidste par år har været udsat for.

Det eneste ekstramateriale, der bydes på, er en ganske interessant “making of”-film, der lader os få et indblik i den skabende og kreative proces, der ligger til grund for filmen. Hovedrolleskuespillerne (Calista Flockhart og Richard Roxburgh) fortæller om, hvorfor de fandt projektet interessant, og  hvorfor de involverede sig i det. Ligeledes fortæller instruktøren om, hvordan idéen til filmen opstod, og man følger ham på turné rundt omkring på Isle og Wight, hvor han leder efter egnede steder til optagelse.

Filmen er ude på dvd fra Midget Entertainment

d7L4bF65vANbEGM48DoCBY94na1