M

odige marsvin manøvrer mesterligt med mennesket, mens muldvarpen magter manipuleringen. Nogenlunde sådan kunne en opsummering af handlingsgangen i G-Force formuleres. Undskyld, at jeg spoiler!

Selvom den Jerry Bruckheimer-producerede G-Force (2009) er alt andet end mesterlig marsvinsunderholdning, den kan være ret tung at danse med, men er sikkert et hit hos børn, så har den også sine formildende lyspunkter. Der er ikke mange af dem, men de er der. Det er primært marsvinene, der holder denne skude i vandet. De er nuttede, langtfra altid sjove, men nuttede.

GForce6

Jeg vil mene, at G-Force er en film, man bedst bør undgå, hvis man er over ti. Men det siger jo nok også sig selv. Humoren er – som marsvinene – haleløs, og selvom der også introduceres en lettere psykotisk hamster og et ekstra marsvin med umanerlige mængder af tarmluft, som den naturligvis slipper ud i tide og utide, så står det trægt til med smilebåndsaktiviteten. I hvert fald hos undertegnede. Men jeg er jo også over ti!

Stemmecastet tæller blandt andet prominente stjerner som Sam Rockwell, Jon Favreau, Nicolas Cage, Penélope Cruz, Steve Buscemi og Tracy Morgan. Og så er det britiske Bill Nighy, der er castet i rollen som prygelknabe for den hævngerrige og for en stund psykisk afsporede mestermanipulator MULPVARP! Det lader til, at selv en talentfuld, britisk karakterskuespiller skal have salt til ægget…

Filmen er ude på dvd & Blu-ray fra Walt Disney Pictures Home Entertainment

g_force_ver9