eg husker, da den ultravoldelige Gamer (2009) blev anmeldt i filmprogrammet Premiere sidste år af Wikke & Rasmussen. De gav den 0 stjerner og mente blandt andet, at den var menneskefjendsk. Det kan jeg nu ikke se, at den er. Menneskefjendsk, altså. Jeg mener i øvrigt heller ikke, at den er så dårlig, at den har fortjent hele 0 stjerner. Det lader ikke til, at Wikke & Rasmussen har set en Uwe Boll-film. Hvis de havde, så havde de nok også været noget gavmildere overfor Gamer.

Filmen er dog heller ikke et mesterværk, men den er heller ikke det makværk, som ovenstående lejlighedsanmeldere udlægger den som. Alene filmens æstetiske kvaliteter – billedsiden, fotograferingen, klipningen – gør, at den hæver sig. Noget, Berlingske Tidendes Ann Lind Andersen i øvrigt også bemærker i sin glimrende anmeldelse af filmen.

gerard_butler_gamer

Det mest interessante ved filmen er netop volden. Men ikke volden som et perverteret redskab, der implementeres for at være “menneskefjendsk” – som det ses i Wikke & Rasmussens optik – men volden som problemdebatterende. Hvad er det for et samfund, der tillader, at mennesker ofres i underholdningens navn? Hvad er det for et samfund, hvor flere og flere lever deres liv foran skærmen uden at interessere sig synderligt for sine medmennesker?

Spørgsmålene er relevante og afspejler for så vidt også det samfund, vi selv lever i. Tænk blot på DR’s X Factor, hvor hele programmets udvælgelsesfase er én lang og lovlig latterliggørelse af de mennesker, der tror de kan synge. De bliver slagtet, henrettet og hængt ud til spot og spe af DR’s X Factor-ekspertpanel. Det er gladiatorkampe anno 2010, og arenaen er Tv’et!

Filmen er ude på dvd fra Midget Entertainment

gamer_xlg