L

auren MacMullans 6 minutter lange animerede kortfilm Get a Horse! (2013), der kunne ses i biograferne som en appetitvækker til Disneys tooghalvtredsindstyvende klassiker Frost (2013), er potent animationsnostalgi. Det er en film, der vækker mindelser om Disney-kortfilmens storhedstid.

Get a Horse! er en kombineret hånd- og computertegnet kortfilm fra Walt Disney Animation Studios. Det er den første kortfilm med Mickey Mouse siden Runaway Brain fra 1995, og det er Oswald the Lucky Rabbits første optræden i en Disney-film i 85 år.

0

Filmen, der er i sort/hvid og farve, benytter sig af arkivoptagelser fra 1928 til 1947 af Walt Disneys stemme som Mickey Mouse. Ligeledes kan man opleve Billy Bletcher som Peg-Leg Pete (Sorteper) og Marcellite Garner som Minnie Mouse. Disney, Bletcher og Garner døde i henholdsvis 1966, 1979 og 1993. Get a Horse! var i øvrigt ved Oscaruddelingen i år nomineret i kategorien Best Animated Short, men tabte til den franske Mr. Hublot.

Filmens historie blev udtænkt af Lauran MacMullan, der også instruerede. MacMullan er den første kvinde, der har soloinstrueret en animationsfilm for Disney, og hun begyndte at arbejde på projektet kort tid efter premieren på Disneys Wreck-It Ralph, på hvilken hun arbejdede som storyboard artist. Det var Wreck-It Ralphs instruktør, Rich Moore, der havde fortalt hende, at Disney var på udkig efter ideer til kortfilm med Mickey Mouse. Og da MacMullan var glad for de tidligste kortfilm med Mickey, besluttede hun sig for at benytte sig af en stil, der mindede om animationsfilmene fra 1920’erne.

GET A HORSE!

Det hele er fryd og gammen, da Klaus Krikke (Horace Horsecollar) i stort humør kommer trækkende med sin høvogn, der er fyldt med musikspillende venner. Mickey Mouse, Minnie Mouse og den yvertunge Nora Malkeko (Clarabelle Cow) hopper på vognen, og alt emmer af liv og glade dage … men så kommer Sorteper i sin bil!

Han vil forbi det langsomme, musikalske hølæs, der snøvler sig af sted. Derfor trykker han bilens horn i bund, der brøler: “Make way for the future!” Men da alting går en tand for langsomt, og de musikglade gæster på høvognen er sjove på Sortepers bekostning, vælger skurken at kidnappe skønheden Minnie, som han i forvejen har sendt blikke, der emmer af utvetydig seksuel interesse.

Pludselig går den vilde jagt, og Sorteper gør kort proces med Mickey og Klaus Krikke, der bliver slynget gennem biograflærredet og ind i en nutidig biografsal. Nu er vejen banet for fremtiden, og fra at være sort/hvide karakterer, der er animeret i klassisk, håndtegnet stil, er Mickey og Klaus pludselig animeret i topmoderne CGI … og så er de til og med i fuld farve.

Nu kæmpes der frem og tilbage mellem nutiden og fortiden, mellem biografsalen og den sort/hvide verden. Det første, Klaus Krikke anskaffer sig efter at være blevet slynget ind i den moderne tidsalder, er en t-shirt med Marvels Captain America, der jo ejes af Disney. Ligeledes har han formået at få hovene i en smartphone, hvis ringetone i udpræget grad minder om en iPhones. En sådan kan man jo ikke være foruden anno 2013.

AR-AF192_HORSE_P_20140220112501

Kampen udkæmpes mellem de to tidsaldre, Sorteper besejres (naturligvis!) og den nye verden smelter sammen med den gamle. Det hele harmoniserer, da ordnen bliver genoprettet, og karaktererne smutter tilbage på den rigtige side af biograflærredet – dog minus Sorteper, der (halvt ude, halvt inde) er fanget mellem de to verdner og på hvis bagdel The End toner frem.

Get a Horse! er fantastisk, og den gav øjeblikkelig denne Disneyglade anmelder lyst til at kaste sig kronologisk over Walt Disneys samlede kortfilmsproduktion, der blandt andet er udgivet i USA under betegnelsen Walt Disney Treasures. Get a Horse! er sprængfyldt med energi, humor og ægte kærlighed til Disneys klassiske kortfilm.

Filmen er i øvrigt, når sammenholdt med mange moderne og nutidige Disney-produktioner, herligt politisk ukorrekt og tør indlemme en humor, der har utvetydige seksuelle konnotationer. Jeg kan kun håbe på, at filmen vil starte en bølge, gerne en lavine, af nye animerede kortfilm, der – naturligvis! – skal være af samme kaliber som Get a Horse!

Den ca. 6 minutter lange kortfilm er at finde som ekstramateriale på Disneys Frozen, der udkommer på dvd & Blu-ray den 20. april 2014

Get-a-Horse