or nitten år siden blev vi bedt om at acceptere den udødelige kærlighed, da Jerry Zucker instruerede klinex-filmen Ghost (1990). Nu kan Sam og Mollys – the star-crossed lovers – ulideligt ulykkelige historie (gen)opleves på Blu-ray. Filmen er ude i lækker HD-kvalitet fra Paramount Pictures.

Jerry Zucker er ikke en instruktør, der kan mønstre mange titler på sit CV. Rent faktisk har manden blot instrueret seks film i sin karriere. Her skiller spoof-komedierne Airplane! (1980) og Top Secret! (1984) – samt dramaet Ghost (1990) – sig ud som de ubetinget bedste. Fem år efter succesen med Ghost – der vandt to Oscars for henholdsvis Bedste Kvindelige Birolle (Whoopi Goldberg) og Bedste Manuskript (Bruce Joel Rubin) – instruerede Jerry Zucker det fantastisk fæle ridderdrama First Knight (1995) – karrierens absolutte lavpunkt!

Ghost - 1.jpg-for-web-large

I dag kan man ikke lytte til Unchained Melody af The Righteous Brothers, uden at tankerne straks flyver til den utvetydigt erotiske scene i Ghost, hvor Sam (Patrick Swayze) og Molly (Demi Moore) en sen nattetime leger med vådt ler. Han i bar overkrop, hun i en gennemsigtig hvid skjorte – naturligvis. Her bliver man for alvor klar over, hvis man ellers skulle have været i tvivl, at dette elskende par er meant to be forever. Der går dog alvorlige skår i glæden, da Sam (i en mørk gyde) ekspederes til det hinsides af en anløben gaderøver, der forsøger at stjæle deres penge.

Sam, der har svært ved at acceptere sin nyvundne status som genfærd, hjemsøger den clairvoyante bluffmager Oda Mae Brown (Whoopi Goldberg), for at få hende til at overbevise Molly om, at hun er i fare. Det viser sig nemlig, at en person, der er tæt på både Sam og Molly, er involveret i Sams død. Selvom det nok giver sig selv, hvem skurken er, så skal jeg ikke afsløre mere her. Hvis man ikke har set filmen før, så skal man have den fulde glæde af at se den for første gang.

Ghost - 2.jpg-for-web-large

Det måske mest kitschede element ved filmen – både dengang og i dag – er de sorte genfærd, der henter de mørke sjæle til helvede. De er ufrivilligt komiske og fungerer ikke optimalt i filmens opbygning. De gutturale lyde som de udstøder, når de flår en uheldig synder af sted til evig plage og pinsel, vækker nærmere smil og grin end skræk og gru. Men det er en lille ting i det store hele, når man rider på nostalgiens bølge og med Unchained Melody i øregangen fælder en tåre sammen med Molly.

Det romantiske plot, den søde musik og den udødelige kærlighed mellem Sam og Molly, krydres med hjertevarm komik, som primært Whoopi Goldberg står for. Det er i sandhed en velfortjent Oscar, hun vandt ved uddelingen i 1991. Stemningen skifter mellem klukkende latterudbrud og snotløbende tårebrøl. Man skal være lidt af en kold køter, hvis ikke Ghost kan aftvinge én en tåre eller to.

Denne Blu-ray udgave er den ultimative måde at opleve Ghost på. Den er smukt renset, og selvom filmen er nitten år gammel, så står billedet knivskarpt. Jeg vil anbefale alle, der ønsker en nostalgisk filmrejse down memory lane, at de investerer i Ghost – it’s a true classic!

120 - Ghost