V

icente Amorims Good (2008) baserer sig på et skuespil af den britiske dramatiker Cecil Philip Taylor, der i sine skuespil yndede at tage udgangspunkt i sin egen jødiske baggrund. I Good følger man litteraturprofessoren John Halder (Viggo Mortensen) og dennes gradvise indrullering i de nationalsocialistiske rækker under Anden Verdenskrig.

Hvor Halder i starten væmmes ved nazisternes bogafbrændinger og generelle hån overfor den “afvigende” kunst, bliver han af en af sine kvindelige kursister langsomt overbevist om, at det er bedre at være inde i varmen end ude i kulden. Han går fra kone og børn, gifter sig med kursisten, melder sig ind i nazistpartiet og vender ryggen til sin livslange ven, jøden Maurice (Jason Isaacs).

Good-Viggo-Mortensen-Jason-Isaacs-Jodie-Whittaker-22

Halder konverterer let, ja nærmest uproblematisk, til nazismen og vælger konsekvent at give sin familie i køb for ny, ung kærlighed og sine idealer for magt. Men konsekvenserne er utydelige, når man i begyndelsen er forblændet af nysprungen kærlighed og udsigten til at være en del af magteliten. Disse – konsekvenserne – kommer dog krybende, efterhånden som Halder må smide naivitetens bekvemme skyklapper og se realiteterne i øjnene.

Filmen åbner mange døre, men vælger ikke at lukke dem igen. Den stiller spørgsmål, men giver ikke svar. Man sidder uforløst tilbage ved filmens slutning, hvilket givetvis er tilstræbt!

Filmen er ude på dvd fra Nordisk Film

good_xlg