A

t være nørd er ingenlunde let – og slet ikke, når man (som Rusty Cartwright) er en splejset dengse af en videnskabsnørd! Første sæson (eller første halve sæson) af den morsomme ABC-serie Greek er ude på dvd fra Walt Disney Studios Home Entertainment.

Greek afdækker det tumultagtige og (til en hvis grad) overfladiske leben, der forefindes i de såkaldte broder- og søsterskaber (fraternities og sororities) på amerikanske universiteter. Her leves livet med hovedet under armen, imens studierne (hos nogle) sættes til side for hedonistiske sex- og drukgilder. Gilder, der skaber mange sjove, skøre, spændende og sære forviklinger.

Rusty Cartwright (seriens nørdede hovedperson) er ny på Cyprus-Rhodes University. Han vil ikke kun studere, men forsøger med ihærdig ildhu at blive en del af det svirrende og sjove liv, et broderskab repræsenterer. Det er ikke altid ligetil at skulle balancere livet som seriøs studerende, hvor læsebyrden er stor, med livet som natteravn i et broderskab, hvilket Rusty finder ud af, da han bliver optaget hos Kappa Tau.

Endelig gøres tingene ikke lettere for Rusty, da søsteren (den populære Casey, der er medlem af studenterforeningen Zeta Beta Zeta) i starten ikke vil kendes ved sin nørdede bror, samt at hans værelseskammerat (Dale) er en stokkonservativ sydstatskristen, der ikke ser let på, at Rusty vil være del af et broderskab med alt hvad dertil hører af pigesværmeri, druk og løssluppen sex.

Ensemblet af karakterer i Greek er forrygende afstemt. Rusty (nørden) bor sammen med Dale (konservativ sydstatskristen og ditto nørd). Rusty bliver venner med Calvin (bøssen) og Cappie (levemanden). Rustys søster Casey (den intelligente blondine) er kærester med Evan (rigmanden), og hun forsøger at blive formand for Zeta Beta Zeta ved at skubbe Frannie (overfladisk snog) af pinden.

Komikken, kærligheden og konflikterne afløser hinanden i denne forrygende sjove og underholdende serie om livet som studerende (og knapt så meget studerende) på Cyprus-Rhodes University. De første ti episoder – der findes på denne DVD-udgivelse – skildrer Rustys liv som Kappa Tau-bror fra semesterstart til semester-afslutning. Det skal blive godt – når næste “chapter” udkommer – igen at følge de sjove karakterer på deres færden gennem universitetslivets glæder og genvordigheder.

Serien er underholdende, humoristisk og hjertevarm og skal være alle serienørder anbefalet, der holder af velskrevne, velinstruerede og velspillede tv-serier. Som krølle på halen, som afslutning på denne anmeldelse, kan bemærkes, at Casey (Rustys bror) spilles af Spencer Grammer, Kelsey Grammers datter, og at Charisma Carpenter (Cordelia fra Angel) gør sin entré i serien.

Første sæson er ude på dvd fra Walt Disney Studios Home Entertainment

58 - Greek 1.1