T

estpiloten Hal Jordan får sig en bemærkelsesværdig dag på jobbet, da flysimulatoren, han sidder i hos Ferris Aircraft, pludselig river sig løs fra gulvet og letter. Hans skæbne er beseglet: Han er udset til at være det nye medlem af det intergalaktiske politikorps, der består af de såkaldte Green Lanterns. Sådan starter Lauren Montgomerys Green Lantern: First Flight (2009), der er den femte film i serien DC Universe Animated Original Movies.

Abin Sur – en Green Lantern – nødlander dødeligt såret på Jorden. Han når, inden han ånder ud, at videregive sin kraftring til Hal Jordan, der overtager Abin Surs plads i korpset. Men før han kan indtræde som et fuldgyldigt medlem i et det intergalaktiske politikorps, skal han bevise, at han er ringen værdig: Han skal stå skoleret over for korpsets chefer, The Guardians of the Universe. Disse små leprechaun-lignende blå væsner var de første i universet, der tæmmede det grønne element: Kilden, der leverer kraft til det grønne batteri, hvorfra alle Green Lanterns får deres kræfter.

Green Lantern - First Flight-5

Den garvede korpsleder Sinestro (et navn, der vækker mistanke) tager Hal Jordan under sine vinger. Han skal oplæres i brugen af ringen og udsættes for svære prøvelser, der skal vise, om han er i besiddelse af den rette korpsånd … hvilket han er, naturligvis! Sinestro vil sammen med Jordan opspore morderen af Abin Sur, blækspruttevæsnet Cuch, der er lidt af en led satan. Det viser sig hurtigt, at Sinestro – modsat Jordan – ikke har den rette korpsånd, tværtimod. Han er i ledtog med den gangsteragtige Kanjar Ro, der er i besiddelse af det gule element … modpolen til det grønne element og det eneste, der kan overvinde den grønne kraft!

Sinestro er blevet magtbegærlig, egenrådig og har udviklet et gedigent diktator-gen. Han vil med alle midler nedkæmpe The Green Lanterns, så han selv kan indtage tronen og dominere universet. Det står allerede tidligt i filmen klart, at han er en mand, der ikke har noget imod at tage de barske midler i brug. Som tidligere nævnt, så vækker hans navn mistanke, og der er ikke langt fra Sinestro til sinister, der som bekendt betyder ond … og ond, det er han!

Green Lantern - First Flight-9

Green Lantern: First Flight er en fin intro til Green Lantern-universet, og filmen holder fra start til slut et højt spændingsniveau såvel som ditto tempo. Stemmecastet er i den grad velvalgt, og Christopher Meloni som Hal Jordan, Vicor Garber som Sinestro, Tricia Helfer som Boodikka og Kurtwood Smith som Kanjar Ro gør det rigtig godt. Men favoritten må være den Ben Grimm-agtige Kilowog, der får stemme af fantastiske Michael Madsen.

Musikken af Robert J. Kral, her især det bombastiske intronummer, er overraskende godt komponeret. Selvsamme Kral stod i øvrigt for musikken til Superman: Doomsday (2007), der ligeledes er instrueret af Lauren Montgomery, og som er den første film i serien af DC Universe Animated Original Movies.

Green Lantern - First Flight-6

Personligt fandt jeg det yderst fornøjeligt med de mange intertekstuelle referencer til andre film og universer. Den bedste af disse må være scenen, hvor Sinestro og Jordan er på jagt efter Cuch og ender i et Mos Eisley-agtigt Cantina-opgør … fantastisk! Det er godt, at man ikke forfalder til at være alt for blødsøden for at tækkes et ungt publikum, og filmen byder på alt fra utvetydige seksuelle tilnærmelser, halsbrækkeri og spidning af amoralske vendekåber.

Så imens alle vi superhelte-fans venter på, at Martin Campbells Green Lantern (2011) med Ryan Reynolds kommer til Danmark til august, kan man meget passende starte med dette Green Lantern-eventyr og eventuelt spæde op med Green Lantern: Emerald Knights (2011).

Filmen er ude på dvd og Blu-ray fra Warner Bros. Home Entertainment

Green Lantern - First Flight (dvd - stor)