O

phavsmændene til denne tv-series litterære fundament ville formentligt have bifaldt,  hvad skaberne af Grimm har gjort: De har taget noget eksisterende, tilføjet og gjort det til deres eget. Præcist som brødrene Grimm gjorde det ved de folkeeventyr, som de samlede og udgav.

De to brødre, Jacob (1785 –1863) og Wilhelm Grimm (1786-1859), var tyske filologer og folkemindesamlere. Grimm, som navnet afslører, tager udgangspunkt i brødrene Grimms eventyr.  Brødrenes mest kendte udgivelse er de tyske folkeeventyr i samlingen Grimms eventyr, 1812-15.  De består af 585 tyske legender og er oversat til over 100 sprog. Ved deres originale udgivelse fik brødrene kritik for, at disse eventyr var uegnet for børn grundet deres brutale og voldelige indhold. Dette ledte til en børnevenlig omskrivning fra brødrenes hånd, hvilket formentligt har dannet basis for Disneys version af bl.a. Askepot, Rapunzel og Snehvide. Dette er heldigvis ikke tilfældet med Grimm, der har skrabet glasuren af brødrenes eventyr og som i stedet viser, hvor brutal og uskøn folklore-fortællinger også kan være.

Serien åbner med et brutalt overfald på en universitetsstuderende under dennes løbetur i skoven. Man er som seer straks klar over, at dette ikke er en ordinær forbrydelse. Vi befinder os i Portland, hvor politiet bliver involveret og her møder man seriens protagonist: Nick Burkhardt, der er betjent i drabsafdelingen. Efter denne episode finder Nick ud af, at han nedstammer fra en gruppe af overnaturlige jægere, kendt som “Grimms”. Heraf den åbenlyse reference til de to tyske brødre.

Grimm - 4

Som Grimm er det ens pligt at opretholde balancen mellem menneskeheden og de mytologiske væsner, der befolker denne verden. Med andre ord, så er fortællingerne i folkeeventyrene ikke fiktion, men konkrete og virkelige beretninger fra disse jægere. Umiddelbart ligner disse væsner, benævnt med det tyske ord “Wesen” i serien, alle andre. Men en Grimm har den særlige evne at kunne se væsnets sande fysiske udseende, når væsnet er ophidset, forskrækket eller på anden vis ude af balance.

Generelt besidder disse væsner karaktertræk alt efter hvilket væsen de er. F.eks. er en advokat naturligvis et slangelignende væsen i virkeligheden og en trold er en byggematador med speciale i broer. Den klassiske store, stygge ulv spiller da også en stor rolle i serien. Da de førnævnte brødre og ophavsmænd er tyske af afstamning, er stort set alle begreber knyttet til den mytologiske verden også tyske, hvilket er kærkomment “autentisk” frem for at amerikanisere alle begreber.

Serien består i bred forstand overvejende af ukendte skuespillere. David Giuntoli spiller hovedpersonen Nick, og han gør det godt som en retskaffen og renskuret helt. Man kan ikke helt lade være med at heppe på ham, når nu han mere eller mindre ufrivilligt skal løfte den familiemæssige arv. Hans makker i politiet, Hank, spilles af Russell Hornsby, der er en mere letlevende karakter, hvilket givet et fint samspil imellem dem.

Grimm - 5

På den private front danner Nick par med Juliette, spillet af Bitsie Tulloch. Hun er desværre seriens lidt svage led. Med både en lidt irriterende attitude og mangelfuldt skuespil, er hun mest af alt i vejen for vor helts udfoldelser som Grimm. Det kan måske tilskrives, at Juliette som karakter er ret én-dimensional. Men hvor hun er svag, så er skuespilleren Silas Weir Mitchell til gengæld seriens helt store gevinst. Uden at afsløre for meget om hans karakter, så giver Silas Weir Mitchell serien masser af personlighed, lige dele tør humor og nørderi.

Som afsnittene skrider frem, etableres universet igennem de sager, som Nick og Hank må opklare ved hjælp af Nicks nyopdagede evne. Det er måske ikke voldsomt originalt, men det giver historien et fint drive og progression i hvordan Nick håndterer at være en Grimm. Selvom hvert  afsnit rundes af igennem de respektive sager, så er der stadig en masse ubesvarede spørgsmål via en mere gennemgående hovedfortælling. Man fornemmer således, at der gemmer sig masser af skumle og ukendte væsner i denne verdens afkroge.

For at give væsnerne et virkelighedsnært udseende, får hver skuespiller lagt deres make-up som væsen, frem for at skabe det digitalt. Dette giver et ret levende udseende, og man tror på, at sådan ser det pågældende væsen ud. Der er kælet for detaljerne, både i denne henseende og på det historiemæssige plan, med mange referencer til folkeeventyr, markante historiske personer og ditto perioder. Brødrene Grimm ville have været stolte over dette resultat af deres indsamlende arbejde.

Første sæson af serien er ude på dvd fra Universal Pictures

Nye serieanmeldelser 2 - Grimm