et har hele tiden været del af superhelten på film, man har bare aldrig rigtigt gået hele vejen før. Superman er fra Krypton, Thor er en slags gud, Green Lantern er en repræsentant for et intergalaktisk politikorps og Avengers skal modvirke en invasion fra rummet. Men med Guardians of the Galaxy kommer science fiction til at spille en mere definitiv rolle for superhelten på film. Udover at vise, at et af medlemmerne af Guardians of the Galaxy er fra jorden, vender man ikke tilbage til denne overvurderede planet. Fortællingen befinder sig slet og ret i en galakse langt, langt væk.

Den originale samling superhelte, Guardians of the Galaxy, fik deres debut i en tegneserie fra 1969, men den gruppe befinder sig i en alternativ tidslinje. I 2008 ankom næste generation af samme samling superhelte, og de er aktive på samme tidslinje som os andre. Filmatiseringen har derfor ikke overraskende taget udgangspunkt i den nyeste gruppe; noget som forbinder Guardians of the Galaxy med Iron Man, Thor og resten af Avengers med vores tidslinje.

guardians_galleri8

Jo, der er tænkt stort i det, man kalder Marvel Cinematic Universe (MCU); altså de film fra Marvel Studios med superhelte, der eksisterer side om side. Så forvent, at Avengers og Guardians of the Galaxy mødes i en fremtidig film.

MCU er indtil videre opdelt i tre faser. Første fase startede med Iron Man (2008) og endte med Avengers (2012), mens anden fase begyndte med Iron Man 3 (2013) og forventes at blive afsluttet med Avengers: Age of Ultron (2015). Samme år igangsættes fase tre med Antman. På tv-fronten, befolker tv-serien Agents of S.H.I.E.L.D. (2013-) ligeledes Marvel Cinematic Universe. Desværre for publikum, har Sony rettighederne til f.eks. Spider-Man, hvorfor man næppe kommer til at se denne superhelt dukke op i nævnte filmiske univers. På samme vis har 20th Century Fox rettighederne til X-Men. Suk. Hvorfor kan vi alle sammen ikke bare være venner?

guardians_galleri7

Filmen er instrueret James Gunn. Som instruktør har Gunn ikke et udpræget stort bagkatalog, hvor en gyser fra 2006, Slither, og en pastiche over superhelten, Super fra 2010 vel nok er de mest kendte. Ligesom Guardians of the Galaxy, har Gunn både skrevet og instrueret de nævnte film. Nærværende film har Gunn skrevet sammen med Nicole Perlman, hvilket er hendes debut som manuskriptforfatter. Ikke så ringe en film at lægge ud med for Perlman, for filmens historie fremstår meget helstøbt og flot afbalanceret.

På billedsiden er Guardians of the Galaxy visuelt betagende og en stemningsfyldt oplevelse midt i de kække replikker, veloplagte skuespillere og flot koreograferede aktionsekvenser. Sjældent har CGI været så flot og troværdigt. Universets forskellige planeter, deres indbyggere og forskellige rumskibe er en sand fornøjelse at være vidne til.

guardians_galleri9

Filmens soundtrack fortjener også at blive fremhævet. Udover at have et plotmæssigt formål, så er musikken også et nostalgisk genhør med klassiske ørehængere fra 1970’erne. I samspil med det, der foregår på skærmen, udgør musikken en fascinerende enhed.

Gruppen af super-anti-helte består af Star Lord, Drax the Destroyer, Groot, Gamora og Rocket Racoon. Det eneste menneskelige medlem af Guardians of the Galaxy er Peter Quill alias Star Lord, der spilles af Chris Pratt. Som skuespiller, startede Pratt blandt andet i serien Everwood (2002-2006). Man er ikke i tvivl om, at Pratts karakter i denne serie har visse lighedstræk med Star Lord, men det er med The Lego Movie (2014), at han for alvor kom i selskab med Hollywoods tunge drenge. Pratt kan i øvrigt også opleves i den igangværende serie Parks and Recreation (2009-).

Som Star Lord, er Pratt et utroligt godt valg. Også når det gælder om at formidle karakterens glæde ved nævnte musik. Star Lord kan nok bedst karakteriseres som en krydsning mellem Han Solo og Indiana Jones. Noget som Pratt klarer på fornemmeste vis. Rollen som Drax the Destroyer udfyldes af Dave Bautista, og her skal udfyldes forstås helt bogstaveligt. Den hærdebrede og to meter høje Bautista er nemlig tidligere wresler. Og selvom det næppe bliver  til en Oscar, så udviser Bautista overraskende god komisk timing og falder ikke uden for rent skuespilmæssigt.

Når talen falder på skuespiltalent, så er det ganske passende, at Vin Diesel er castet som Groot. Et trælignende væsen med et meget begrænset ordforråd. Her må man takke effektmagerne for at bringe træet til live på en overbevisende måde. Hvis Star Lord er Marvels Han Solo, så er Groot uden tvivl Chewbacca. Det kvindelige medlem, Gamora, spilles af Zoe Saldana. Hun er overbevisende som den hævngerrige, grønne krigerske. Saldana var som bekendt en blå Na’vi i Avatar (2009).

guardians_galleri6

Sidst, men absolut ikke mindst, har vi Bradley Cooper som Rocket Racoon. Eller nærmere betegnet, hans stemme. Coopers fortid gjorde ham et atypisk valg til rollen, da han mest har markeret sig i romantiske komedier og i Tømmermænd-trilogien. Dog har Cooper også været med i filmatiseringen af The A-Team (2010). Det kræver sin skuespiller at bringe en CGI-vaskebjørn til live på den store skærm, og her har Cooper både timingen og evnen til at tale hurtigt. Alt i alt er samlingen af vor helte godt castet og fungerer fremragende; både alene og som gruppe, hvor dynamikken er i top. Som i Avengers er det frem for alt filmens hovedpersoner, som er den helt store gevinst.

Så meget for filmens protagonister, der kun er så gode som den skurk, de skal op imod. Desværre er der et stykke mellem de mindeværdige skurke i Marvel Cinematic Universe, hvilket også er tilfældet hos Guardians of the Galaxy. Samme tendens ses i den første Iron Man (2008), Captain America: The First Avenger (2011) og Thor: The Dark World (2013).

guardians_galleri5

Lee Pace spiller skurken i nærværende film, Ronan og vor skurk er del af Kree-racen. Noget som åbner Marvels filmiske univers op for superhelten Captain Marvel, der ligeledes er af Kree-afstamning. Pace er vel nok mest kendt fra Hobitten-trilogien, hvor han spiller den mindre sympatiske eleverkonge, Thranduil. Ronan er ondskabsfuld, så meget bliver der fortalt, men han kommer ikke under huden på publikum, selvom inspirationen fra Darth Vader kan spores. Derfor fremstår filmens skurk særdeles endimensionel i sit magtbegær og grusomhed. Dette aspekt hæmmer filmens klimaks, men som helhed er Guardians of the Galaxy stadig en velspillet, flot og ekstrem underholdende film. Skæv, uden at være fjollet.

Filmen er – naturligvis – proppet med popkulturelle referencer. En af de sjovere er Kevin Bacon. I Super optræder Bacon som en slags superskurk, men i Guardians of the Galaxy refereres der til Bacon på en noget mere smigrende måde og i en sammenhæng, som kun mennesker forstår.

Marvel har altid været mere farverig end konkurrenten DC Comics, og hos Marvel slippes hæmningerne i hidtil uset grad løs. Guardians of the Galaxy nægter slet og ret at tage sig selv seriøst. Her er ingen snak om superheltens ansvar og skæbne. Derimod er der masser af humor, fantasi og mindre glamourøse karakterer end man tidligere har set som superhelte på film. Superheltenes galakse bliver aldrig den samme efter at Star Lord er blevet sluppet løs i kosmos – og heldigvis for det.

Biografanmeldelse

guardians_galleri17