ell Ride er – lader det til – vokset ud af en fascination for Quentin Tarantinos særegne filmsprog. Desværre ender filmen med blot at være et upersonligt formeksperiment, der ganske givet mimer Tarantinos stil, men som ikke har sans for den dynamik Tarantino – blandt andet i kraft af sine velskrevne dialoger – implementerer i sine film. Hell Ride er – kort og godt – et kedsommeligt bekendtskab.

Der kan være flere årsager til, at Quentin Tarantino fungerer som executive producer på Hell Ride sammen med Dimension Films Bob og Harvey Weinstein. Den mest åbenlyse er dog, at Tarantinos navn er lig meromsætning. Dette forklarer også, hvorfor man på filmcoveret kan læse, at Hell Ride er Quentin Tarantinos. En tilsnigelse af dimensioner, da det er Larry Bishop, der udover at spille én af hovedrollerne, også er manden bag manuskriptet såvel som han er manden i instruktørstolen.

800 large hell ride blu-ray9

Hell Ride (2008) – der udover at være en hyldest til Tarantino, også er en hyldest til 70’ernes rå grind-house film – kører allerede fra start alle køns- og genreklichéerne i stilling. Bare damer, bare bryster og sex, drugs and rock and roll er det fundament, hvorpå historien udspiller sig.

Pistolero (Larry Bishop) er en læderjakkeklædt kvindebetvinger, der også bestrider hvervet som præsident for bikerbanden The Victors. Med og under sig har han sine trofaste håndlangere – blandt andet The Gent (Michael Madsen) og Commanche (Eric Balfour) – der kæmper en brav og indædt kamp imod den rivaliserende bande, The 666ers, der ledes af Billy Wings (Vinnie Jones).

800 large hell ride blu-ray10

Et brutalt mord – udført af den bestialske Billy Wings – danner cirkel for filmens handlingsforløb, der ligeledes involverer Commanche og Pistolero. Et opgør, der blandt andet har rod i nævnte mord, tager fart, da flere medlemmer fra The Victors vælger mytteriet. En sådan handling tolereres ikke, og Pistoleros trofaste håndlangere får hurtigt ekspederet de brodne kar.

Hvis man er til bikeraction med lækre, letpåklædte tøser i hedonistisk orkestrerede orgier, så er der klart noget at komme efter. Men hvis man udover den lækre og delikate indpakning også ønsker blot et minimum af substans og kohærens, så er det ikke Hell Ride, man skal smide i afspilleren. Som hyldest til grind house-stilen fungerer den fint, og man sporer også løbende en tarantinosk filmæstetik. Men det er alt sammen glans og glitter, der hurtigt flyder ud i kedsommelighed.

800 large hell ride blu-ray5

Filmen er mere form end indhold, hvilket i længden bliver trættende. Stilen er bevist grov og sexistisk – den mimer som skrevet de rå grind house-film fra 70’erne – men når stilen får overmagt, og undertrykker plot og dialog, så kæntrer projektet hurtigt. Det skal til filmens fordel nævnes, at instruktøren har formået at skrue Hell Ride ned på blot 75 minutter, hvilket er et absolut plus, og at Dennis Hopper (mr. road movie him self) samt David Carradine leverer fine præstationer i deres respektive roller.

Filmen er ude på dvd & Blu-ray fra Midget Entertainment

Hell Ride