e fleste superheltefilm holder et exceptionelt højt kvalitetsniveau, og her markerer Iron Man 3 (2013) sig ikke som en undtagelse. Shane Black, der har overtaget instruktørstolen fra Jon Favreau, har begået et intenst adrenalinkick af en film, der i flot stil runder trilogien af.

Det er i år 50 år siden, at Stan Lee og Larry Lieber skabte Iron Man-karakteren, der blev designet af Don Heck og Jack Kirby, og som første gang dukkede op i Marvels Tales of Suspense #39 i marts 1963. Og selvom hverken Marvel eller Disney har slået synderligt på markedsføringstrommerne for det ellers markante jubilæum, så har Shane Black instrueret et brag af en film, der smukt fejrer den klassiske helts runde fødselsdag med et gedigent fyrværkeri!

Iron Man - 4

Da filmen tager sin begyndelse, med en voice over leveret af Tony Stark, befinder vi os på springet til det nye millennium: Nytårsaften 1999 affejer Stark et tilbud fra videnskabsmanden Aldrich Killian (Guy Pearce) om at blive del af hans virksomhed. Dette afslag glemmer Killian naturligvis ikke, han er typen, der bærer nag, og Stark kan nu føje endnu en fjende til listen.

Fra dette indledende flachback springer vi frem til nutiden, hvor Tony Starks ellers benhårde og selvsikre attitude efter hændelserne i The Avengers har lidt et alvorligt knæk: Han har svært ved at sove, har sveddryppende mareridt og lider af angstanfald.  Han har også trukket sig tilbage i sin milliardærhule, hvor han bruger al sin tid på at videreudvikle Iron Man, og det er derfor James Rhodes aka Iron Patriot (Don Cheadle), der melder sig til tjeneste, da terroristen The Mandarin (Ben Kingsley) skal lokaliseres og uskadeliggøres.

Iron Man 3 - 6

The Mandarin forhandler ikke, han indgår ikke kompromisser, og han har ingen interesse i at udøve formildende diplomati. De gidsler, han måtte tage, bliver uden yderligere diskussion, og for at statuere et eksempel, likvideret. For sådan gør USA også, prædiker han. USA forhandler heller ikke, de indgår ikke kompromisser, og de interesserer sig ikke for civile tab. Således er linjerne trukket hårdt og markant op i den konflikt, der naturligvis spejler sig i realpolitikkens verden, hvor USA og Al-Qaeda knurrer af hinanden.

Og naturligvis er The Mandarin ikke sådan lige at finde og fange, og da Tony Stark efter en uovervejet og tv-transmitteret opfordring til omtalte terrorist får sit hus jævnet eftertrykkeligt med jorden, må Iron Man igen melde sig på banen – denne gang mere forslået, mere menneskelig og mere sårbar. For der er naturligvis en grund til, at Stark bliver pacificeret af angstanfald, at han ikke kan sove om natten, at han har mareridt, og den grund hedder Pepper Potts (Gwyneth Paltrow)!

Iron Man 3 - 5

Og ja, Stark stiller både spørgsmålet og giver svaret – han er trods alt en mand med eksistentiel indsigt:

Tony Stark: I’m Tony Stark. I build neat stuff, got a great girl, occasionally save the world. So why can’t I sleep?

Tony Stark: [til Pepper] Things are different now, I have to protect the one thing that I can’t live without. That’s you.

Iron Man 3 leverer således ikke blot suveræn action og stort opsatte såvel som flot producerede bulder og brag-sekvenser, den forsøger også, hvilket den lykkes med, at tilføre et menneskeligt og følelsesmæssigt lag til Tony Stark, der ellers er karakteriseret ved at skjule sin menneskelighed bag en dragt af metal – en dragt, der i denne film bliver hårdere medtaget end tidligere.

Ben Kingsley er velvalgt i rollen som The Mandarin, Robert Downey ér Iron Man og Guy Pearce gør en god kamæleonagtig skurkefigur. Shane Black har instrueret en flot superheltefilm, der emmer af hans særlige buddy movie-stil, og der er flere episoder i Iron Man 3, der får én til af sende nostalgiske tanker til Lethal Weapon.

Iron Man 3 - 2

Iron Man 3 er en kritikersucces, en blockbustermastodont og et box office-eventyr. Det er en film, der ikke blot er visuelt bjergtagende, men som også byder på en godt opbygget historie.

Og ja, jeg skrev ganske rigtigt indledningsvist, at Iron Man 3 runder trilogien af, at den er et punktum for serien. Men lad os nu se, om der ikke dukker en fjedre stand alone-film op med Robert Downey Jr. i rollen som Iron Man … det er ikke helt utænkeligt!

Filmen er ude på dvd & Blu-ray fra Walt Disney Home Entertainment

Iron Man 3 - poster