P

layboy. Geni. Filantrop. Superhelt. Disse fire karakterer er puttet i én og samme person. Navnet er Tony Stark, men hans alias er endnu mere kendt; Iron Man eller Stålmanden som var det navn, som danskerne først lærte ham at kende under i 1963. Med så modsatrettede kræfter samlet i Stark, er det ikke underligt, at han er en af de mere interessante personligheder i Marvel-filmatiseringerne. Som skuespiller fanger Robert Downey Jr. denne kompleksitet på en utrolig overbevisende måde. Man fornemmer nærmest, at han ér Tony Stark.

Siden den første og yderst fremragende film om Iron Man fra 2008, har Tony Stark gennemgået en udvikling, som fanges på en relevant og troværdig måde i denne tredje omgang. Fjerde omgang, hvis man tæller The Avengers (2012) med. Og det gør man faktisk, da Iron Man 3 foregår i kølevandet på begivenhederne i New York, hvor The Avengers i disharmonisk fællesskab fik slået en invasion fra rummet tilbage. I denne post-Avengers-periode er Tony Stark i vildrede over at se sit verdensbillede blive rystet af tilstedeværelsen af rumvæsner, andre verdner og en nordisk gud. Men myndighederne har også deres kvaler ved at have set The Avengers ordne en trussel, som de selv var hjælpeløse overfor. Som om det ikke var nok for Stark, så står han som Iron Man nu overfor the Mandarin: en mægtig terrorist, som ønsker at give USA en lærerstreg. På privatfronten prøver han at indgå i et relativt normalt forhold med Pepper Potts. Relativt må være nøgleordet her.

Som filmen foldes ud, er der en afbalanceret mixture af Starks personlige udfordringer, aktion og interessante skurke, hvor man er forkælet med kapaciteter som Guy Pearce (Aldrich Killian) og Ben Kingsley (the Mandarin). Nuvel, Ben Kingsley har siden sin pragtpræstation som Gandhi tilbage i 1982, ikke altid været lige kritisk i sine valg af film; BloodRayne (2005), The Love Guru (2008), Prince of Persia: The Sands of Time (2010). Men Kingsley viste i den anmelderroste Hugo fra 2011, at han absolut stadig har sit unikke talent i behold.

Iron Man 3 - 2

Som the Mandarin er han lige dele frygtindgydende og intelligent. Altså en værdig modstander til vor helt. Guy Pearce gør også en god figur og har, lige som Robert Downey Jr., ligeledes en charmerende tilstedeværelse på lærredet. Hvor de to første film led en smule under manglende modspil til Iron Man, tager the Mandarin og Aldrich Killian kampen op på fornem vis. Ulig tidligere, får Pepper Potts (Gwyneth Paltrow) også lov til at være mere end blot en jomfru i nød. Man fornemmer som tilskuer, at der er sket noget med karaktererne i løbet af de tre (fire) film.

Marvel, selskabet bag Iron Man, har alle dage været mere farverigt og hverdagsagtigt end de mere seriøse helte hos DC Comics (f.eks. Superman og Batman). Dette vidner Iron Man 3 da også om. Men filmen er ikke blottet for alvor, og det klæder Tony Stark at være sin position som superhelt bevidst. Men Stark ér et menneske og som man også så det i The Dark Knight Rises, så er fokus i Iron Man 3 mere på manden bag jernmasken end superheltens aktivitet. Dette kan virke som et konceptuelt greb om superhelten.  Men det er relevant at bruge tid på at vise hvad det gør ved et menneske, superhelt eller ej, at sætte sig i position, hvor man skal beskytte samfundet samtidig med, at man beskytter, hvad man selv holder kært.

Det har konsekvenser, at være superhelt. Både menneskelige og på et større plan. Stark skabte sin dragt og dermed Iron Man, men helte er ikke det eneste, som vi selv kan skabe. Med en større erfaring med dette end den gennemsnitlige jordbo, så danner Tony Starks ord baggrund for Iron Man 3: Vi skaber vores egne dæmoner.

Iron Man 3 - 1

Instruktøren bag tredje omgang Iron Man, Shane Black, har tidligere kun begået sig i denne rolle én gang før, og det var ligeledes, hvor han skulle holde styr på Robert Downey Jr. i Kiss Kiss Bang Bang fra 2005. Black er normalt manuskriptforfatter, hvor tidligere projekter har været netop Kiss Kiss Bang Bang, The Long Kiss Goodnight (1996), The Last Boy Scout (1991) og Dødbringende våben (1987).

Det er derfor heller ikke nogen overraskelse, at Black også har skrevet manuskriptet til denne film. Og det har han gjort relevant, forfriskende og nærværende. En ikke helt nem bedrift i en franchise med tredje selvstændige film, og eftersom effekten af begivenhedernes i The Avengers spiller en central rolle, så er der som tidligere fremhævet tale om en decideret fjerde film for Tony Stark. Black har ligeledes foretaget et kækt og ret modigt plottwist, der kan ses som en samfundsmæssig kritik.

Med nærværende film, står Iron Man-trilogien som et stærkt værk, hvor man har fulgt rigmanden Tony Stark med det blændende intellekt på sin rejse fra sorgløs casanova-tilværelse til plaget og monogam (anti)helt. Heldigvis har han stadig sin fanden-i-voldske charme i behold efter denne dannelsesrejse, for Tony Stark ér alligevel uforbederlig. Både som geni, filantrop og superhelt.

Biografanmeldelse

Iron Man 3 - poster