S

teven Spielberg injicerede filmindustrien i Hollywood med dollar-energi, da han slap Jaws løs i biograferne i 1975. Sommerblockbusteren blev født, da hajen, der går under kælenavnet Bruce, satte tænderne i den stakkels svømmenymfe Chrissie Watkins. Nu har Universal Pictures restaureret filmen, der netop er blevet udgivet på Blu-ray. Og det er denne udgave, man skal købe! Det er denne udgave, der skal pryde samlingen!

Jaws er hajfilmen, der trumfer alle andre hajfilm. Hverken før eller siden er der blevet instrueret en film med en haj i hovedrollen, der kan måle sig med Spielbergs ungdomsmesterværk. Jaws er referencefilmen, alle andre hajfilm bøjer sig for. Sådan er det, basta bum og nuff said!

Jaws - Special Edition, Blu-ray  - 5

Amity Island emmer af sol, sommer og glade badeturister. Det hele ville da også have været lutter idyl med picket fences og strandhygge, hvis ikke det havde været for den store, grovsultne monsterhaj, der terroriserer de kystnære farvande. Her stiller den sin glubske sult på alle de uvidende strandgæster, der vover sig ud i bølgen blå. Pludselig er the terror from beneath bideklar med en tandbesat flab, der flænser alt og alle til døde. Det siger sig selv, at der hurtigt bliver lagt en solid dæmper på svømmelysten.

Den garvede politichef Martin Brody (spillet sublimt af Roy Scheider) kæmper febrilsk med det lokale bureaukrati, der ikke vil lukke strandene for en tilfældig haj. En haj, der ifølge de stædige lokalpolitikere sandsynligvis allerede har forladt farvandet omkring øen. Det får skæbnesvangre konsekvenser for en lang række mennesker, der får deres dødsdom skrevet under af disse politikere, der er bange for at miste turistindtægter, hvis der pludselig skiltes med strandlukning og badeforbud. Så strandene forbliver naturligvis åbne. Det er trods alt lydende af knitrende dollar-sedler, der tæller mest.

Jaws - Special Edition, Blu-ray  - 10

Brody, der lider af galopperende angst for havet, slår sig sammen med marinebiologen Matt Hooper (Richard Dreyfuss) og den stålsatte sømandsknark og fisker Quint (Robert Shaw). Nu skal bæstet, koste hvad det vil, fanges. De stævner ud på det stolte skib Orca, der dog hurtigt får sin sag for med en haj, der ikke holder sig tilbage for at sætte tænderne i skibet. Men, og det ved vi jo, så er resten filmhistorie. Hajen finder sin overmand i Brody, Quint lider heltedøden og Hooper … ja, Hooper dukker op, da alt er overstået.

Spielbergs hajfilm fik tre efterfølgere, hvoraf ingen når den originale til sokkeholderne. Bruce mistede gradvist bid, fik sløve tænder og til sidst gebis, og selvom Jeannot Szwarcs nummer to i serien fra 1978 absolut er seværdig, så er den ikke i besiddelse af den særlige Spielberg-magi, der gennemsyrer mesterværket fra 1975. Det er en film, der med rette er gået over i filmhistorien, og det er en film, jeg med lige står glæde vender tilbage til igen og igen og igen.

Jaws - Special Edition, Blu-ray  - 12

Jeg var otte år gammel, da John Williams’ enigmatiske score første gang ramte mine ører. Jeg var solgt og slugte filmen, som Bruce sine ofre, råt. Jaws hører til blandt de første horrorfilm, jeg så, og i dag troner den blandt personlige favoritter som Alfred Hitchcocks Psycho fra 1960, John Carpenters Halloween fra 1978 og Sean S. Cunninghams Friday the 13th fra 1980. Derfor er det også nærmest ubeskriveligt, hvor fantastisk et gensyn med filmen i HD er. Og nu, hvor vi nærmer os Halloween, kan man med fordel investere i den nyrestaurerede Jaws på Blu-ray. Her bør man i øvrigt vælge at bruge sine penge på den særlige special collectors edition, da den – udover filmen – også indeholder Matt Taylors uundværlige coffee table-bog Jaws: Memories From Martha’s Vineyard på hele 296 fantastiske, informerende og velillustrerede sider. It’s a must buy!

I øvrigt skrev jeg i 2005, i anledning af filmens 30-års fødselsdag, en hyldestkronik i Berlingske, der dengang hed Tidende til efternavn. Den kan man, hvis man vil læse en freudiansk tilgang til filmen, besigtige her: KLIK

Filmen er ude på dvd & Blu-ray fra Universal Pictures

1 - Jaws