et må være trist at se sin karriere decimeret til en ligegyldig parentes i filmhistorien. Fra at være en del af Hollywoods feterede actionparnas, medvirker Van Damme nu i straight to dvd-produktioner, der får selv den mest liberale filmkritiker til at rynke på næsen.

Jean-Claude Van Damme har dog sat sit eget indiskutable og letgenkendelige fingeraftryk på actiongenren op gennem 80’erne og 90’erne. Sammen med en lille håndfuld andre kampsports-skuespillere definerede han,  hvad det ville sige at se en martial arts-film.

Jeg er vokset op med Van Damme på VHS, og der gik ikke én weekend, uden at jeg var et smut forbi den lokale video-pusher for at leje (eller genleje) Van Dammes altid underholdende actionfilm. Efterfølgende har jeg – som voksen – investeret i flere af martial art-ikonets actionfilm på dvd.

800 jcvd blu-ray1

Den muskuløse belgier med skuespillerdrømme fik hurtigt succes i Hollywood med sine smidigt akrobatiske kampsportsevner. Med 80’er-klassikere som Bloodsport, Kickboxer og Cyborg, fejede han benene væk under mange teenagedrenge, der med øjne store som tekopper slugte hans balletagtige og elegante kampsportsstil.

Senere, efterhånden som berømmelsen tog til, blev han castet i større og større produktioner. Højdepunktet, der også var begyndelsen til enden, kom i 1992, da han spillede overfor en anden kampsportsstjerne (Dolph Lundgren) i Roland Emmerichs Universal Soldier.

Det er de færreste anmeldere, der gennem tiden har haft noget positivt at sige om Van Dammes film og skuespil. Ikke desto mindre tager The Muscles from Brussels revanche i fransk-algeriske Mabrouk El Mechris JCVD (2008), hvor han rent faktisk viser, at han også evner en mere forfinet form for skuespil. Med JCVD går han nye, selvrangsagende veje. Ikke nok med, at filmen er en lille perle, så viser Van Damme også, at han mestrer at spille skuespil uden hele tiden at skulle krydre dette med cirkelspark.

800 jcvd blu-ray9

I JCVD oplever vi Van Damme i en selvudleverende (selvudslettende?) rolle som sig selv. Han er ikke en superman-agtig helt, der med et enkelt fingerknips (eller cirkelspark) klarer skurkene. Han bliver træt, og han er mørbanket og øm efter en dag med hårde filmoptagelser. Han mærker alderen trykke, og han oplever konsekvensen af et svigtende publikum. Han udstiller sin selv som en dinosaur fra en svunden æra, der i forsøget på at overleve i et nyt Hollywood træder vande. Han må – som så mange andre action-ikoner fra 80’erne og 90’erne – se sine film placeret på nederste hylde i Blockbuster.

Schwarzenegger har valgt at pensionere sig selv i en stilling som guvernør i Californien. Seagal medvirker ligeledes i små utidssvarende low budget-produktioner, der i form og stil mimer, hvad han lavede, da han var på toppen af sin karriere. Det samme gør i øvrigt Dolph Lundgren, der også kan tælles blandt de faldne actionikoner. Og helt væk fra den glamourøse filmverden er Oliver Gruner og Michael Dudikopf. Kun Sylvester Stallone har formået at holde liv i sin actionkarriere, der endnu ikke er begyndt at visne. De hårde drenge fra 80’erne og 90’erne har det… hårdt!

Filmforskeren Rikke Schubart deler – ganske interessant – Van Dammes karriere ind i tre faser. Den første fase går fra 1984 til 1991 og repræsenterer low budget-fasen, hvor han arbejder samme med ukendte skuespillere og ukendte instruktører. Anden fase er hans high budget-fase, hvor han begynder at arbejder sammen med store stjerne og kendte instruktører a la Roland Emmerich, John Woo og Peter Hyams. Denne fase går fra 1992 til 1997. Den sidste fase – nedturs-fasen – indikerer enden på en æra, hvor han igen begynder at indspille low budget-film. Det vil være interessant, hvis JCVD kommer til at være startskuddet på en fjerde fase, hvor Van Damme træder i karakter som en action(karakter)skuespiller.

800 jcvd blu-ray2

Man kan blot håbe, at filmen baner vejen for Van Dammes renæssance, da de film (han de seneste år har sendt på markedet) har været billige B- og C-produktioner. Om JCVD siger folk noget, der ikke har et intimt kendskab til Van Dammes karriere, er spørgsmålet. Klart er det dog, at man naturligvis får mest ud af filmen, hvis man har fulgt belgierens Hollywoodkarriere fra de første spæde karatespark i Monaco Forever (1984) til The Eagle Path (2009). Hvis ikke, så gå til den med et åbent sind, da Van Damme viser fornemt skuespil i en interessant film.

JCVD ironiserer over en skuespillers storhed og fald, og Van Damme leverer en eminent præstation i rollen som sig selv. Det er en film, man bør se – ikke mindst, hvis man er fan af Van Damme!

Filmen er ude på dvd & Blu-ray fra Atlantic

16- JCVD