K

ickboxer er en svedig drengerøvsklassiker af de helt store. I år er det tyve år siden, at den belgiske kampsportsskuespiller Jean-Claude Van Damme cirkelsparkede sig til hævn i Mark DiSalles machofilm fra 1989. Dette celebrerer Scanbox ved at sende filmen ud på en desværre ret tyndbenet dvd.

Jeg tilhører generationen, der er vokset op med Van Dammes film på salig VHS. Der gik ikke én weekend, uden at jeg var et smut forbi den lokale videopusher for at leje (eller genleje) Van Dammes altid underholdende actionfilm. Så det er langtfra første gang, at jeg ser Van Damme gi den gas i Kickboxer.

Jeg må dog medgive – trods nostalgiens vingesus, der strøg mig i møde ved gensynet på dvd – at plottet i Kickboxer er tyndere end tyndt og skuespillet ligeså. Van Damme spiller Kurt Sloan, der fungerer som træner og sparringspartner for storbroderen Eric, der er professionel kickboxer. Sammen tager de til Bangkok, hvor Eric vil udfordre den ubesejrede mester Tong Po – en ond satan af natur! Det skulle de (klart nok) aldrig have gjort. Eric bliver lam, ender i rullestol og nu er det op til Kurt at søge hævn over broderen.

jean-claude-van-damme-kickboxer

Men selvom plottet er tyndt, selvom skuespillet til tider er ubehjælpsomt, så er filmen også (trods det lettere alvorlige hævntema) humoristisk. Her bør man især nyde barscenen, hvor Van Damme – fuld og på rulleskøjter – får pacificeret de øvrige besøgende på baren uden så meget som at få en svedperle på sin olieglinsende muskelkrop. Det kan stadig – tyve år efter filmens premiere – få mine smilebånd til at bøje opad.

Kickboxer

Hvis man er fan af Van Dammes kropsfetichistiske actionballader, så er filmen et uundgåeligt must. Hvis man interesserer sig for actionfilmens udvikling i 80’erne og 90’erne, så er den umulig at komme udenom. Men hvis man sætter pris på en god historie og ditto skuespil, så skal man nok ikke nærme sig filmen. For Kickboxer er en opvisning i, hvorledes man på mest effektiv facon kan slå andre mænd til blodige, uformelige masser. Det er en voldsballet, hvor Van Dammes imponerende kampsportsevner iscenesættes med et eneste formål: At udstille dennes elegante måde at uskadeliggøre sine modbydelige modstandere.

Det kan i øvrigt undre, at Scanbox markedsfører Kickboxer som en 20-års jubilæumsudgave. Man skulle tro, at netop filmens jubilæum kunne afføde en smule kræs for fans. Desværre må man konstatere, at Scanbox-udgaven er helt foruden ekstramateriale. Det er ærgerligt, da det kunne have været interessant med retrospektive kommentarer om filmen leveret af f.eks. Mark DiSalle og Van Damme – se dét ville have været kræs!

Filmen er ude på dvd fra Scanbox

kickboxer-original