a Avery Cormans roman om ægteparret Ted og Joanna Kramer udkom i 1977 skabte den kraftige dønninger i samfundet i henhold til, hvorledes forældremyndighed skulle debatteres og tildeles i skilsmisseøjemed. I dag er romanen – og dens forfatter – gledet i glemsel, men Kramer vs. Kramer lever fortsat i kraft af Robert Bentons formidable filmatisering fra 1979, der i år kan fejre sit tredive års jubilæum.

Det er en sorgbetynget Joanna Kramer (Meryl Streep), der indleder filmens første scene. Hun sidder på sin søns værelse og forbereder sig mentalt på at forlade familien. Hun magter ikke længere ægteskabet. Hun magter ikke at være den hjemmegående husmor, der skal tilpasse sig et kvindeideal, som hun er alt for selvstændig til.

large_kramer_vs_kramer_blu-ray12

Ted Kramer (Dustin Hoffman) – karrieremenneske og arbejdsnarkoman – har levet i en boble, hvor alt har centreret sig om at finpudse sin løbebane som succesrig reklamemand. Hvad han ikke er klar over er, at boblen er ved at briste.

Kramer vs. Kramer leverer et hjerteskærende og tårefremkaldende portræt af en fars kamp for forældremyndighed. Én af de ting, der gør filmen så djævelsk god er, som også amerikansk filmkritiks grand old man – nestoren Roger Ebert – påpeger i sin anmeldelse fra 1979, at filmen ikke forsøger at skabe antipati omkring Joanna Kramer og hendes valg, men skildrer to menneskers kærlighed til – og kamp for – deres søn. Brillant film, brillant skuespil, uforgængelig klassiker.

Filmen er ude på dvd & Blu-ray fra Sony Pictures Home Entertainment

20 - Kramer vs. Kramer