ack Black is back … som den kung fu-praktiserende og lettere overkorpulente, men alligevel overraskende agile, panda Po i DreamWorks-filmen Kung Fu Panda 2 (2011), der netop er udgivet på dvd og Blu-ray fra Paramount.

Dette opus nummer to i sagaen om den madglade panda er en oprindelseshistorie. For, som de fleste af os nok har haft mistanke om, så er pandaen Po ikke ægte søn af gåsen Ping. Han er, hvilket underligt nok kommer som en overraskelse for Po selv, adopteret. Ping, der fortsat ikke tænker på meget andet end nudler, fandt den lille, trinde pandabjørn i en kasse med radiser og besluttede sig for, at opdrage ham som sin egen søn.

kung-fu-panda-2-movie-image1-600x255

Men Po vil kende sin fortid, så samtidig med, at han drager af sted på en farefuld rejse for at bekæmpe den onde påfugle-diktator Shen (Gary Oldman), der vil tvinge Kina i knæ og besejre samt tilintetgøre kung fu’en for altid, søger han klarhed over, hvem han er og ikke mindst, hvem hans forældre var. For hvorfor forlod Pos forældre deres søn? Et spørgsmål, der naturligvis er forbundet med den diktator, som den kung fu-ferme gruppe skal bekæmpe.

Kung Fu Panda 2 leverer action, eventyr og  humor. Der spares ikke på krudtet, når fortællingen om Po og co. skal piftes op med adrenalinpumpede actionsekvenser. Dem er der mange af. Rigtig mange. Der er fuld knald på eventyret, og skaberne har hygget sig gevaldigt med at indlejre intertekstuelle referencer i det pangfarvede pandaunivers. En af de bedre er en cadeau til computerspillet Pac-Man. En reference, der nok vil gå henover hovedet på de mindste, men så kan forældrene klukke lidt.

kung-fu-panda-2-movie-image-600x255

Slutningen er en tårevæddet sag, der står i genforeningens tegn. Po er blevet klogere på sig selv, og han har opnået målet med eventyret: at finde indre ro! Faderkomplekserne og den eksistentielle rejse har han lagt bag sig, og han er blevet en mere moden og komplet bjørn. Filmens slutning lover dog, at vi ikke har set det sidste til Po og venner, og at et nyt eventyr lurer rundt om hjørnet. Et eventyr, der igen involverer Pos fortid.

Kung Fu Panda 2 er et eventyr, der allerede fra første færd, fra DreamWorks-logoets tonen frem på skærmen med en fiskende Shifu på den halve måne , tryllebinder. Det er en film, der kvalitetsmæssigt overgår al den Disney-elendighed (her tænkes der naturligvis ikke på Pixar!) det ellers hæderkronede filmselskab har oversvømmet markedet med det sidste tiår. Den lever fuldt og helt op til den første, hvilket jo tegner godt for den kommende tredje.

Og så mønstrer filmen i øvrigt et veritabelt overflødighedshorn af stemmetalenter, der – naturligvis – tæller Jack Black, men også Angelina Jolie, Dustin Hoffman, Gary Oldman, Jackie Chan, Seth Rogen, Lucy Liu, James Hong, Michelle Yeoh, Dennis Haysbert, Jean-Claude van Damme og Victor Garber … imponerende!

Kung Fu Panda 2 - Blu-ray.JPG-for-web-normal