P

repare for awesomeness.

Dreamworks har med Kung Fu Panda (2008) skabt et pangfarvet pandaunivers, der i al sin farvestrålende eksistens kan bjergtage gamlinge såvel som ynglinge. Her deler kampsportsudøvende dyr smæk ud for alle skillingerne i et humørfyldt eventyr for alle med fantasien i behold.

Den kung fu-elskende pandabjørn Po, der arbejder i sin fars nudelbiks som jonglerende nudelkoger, drømmer om et mere eventyrligt liv, hvor hverdagen ikke henleves blandt diverse pasta-varianter. Han håber på, at han en dag bliver en stor kriger, der udretter store ting. Men hans lettere, bamsede overvægt – samt udprægede dovenskab – er ikke just dyder, man forbinder med hans noget mere agile idoler: De fantastiske fem, der udgøres af Tigress, Crane, Mantis, Viper og Monkey.

kung fu panda blu-ray

Muligheden for at få en pandapote indenfor hos idolerne åbner sig, da Oogway (en aldrende og vis skildpadde) udpeger Po som den legendariske dragekriger. Det viser sig ganske hurtigt, at Po ikke er den mest adrætte og letbenede kriger født i Kinas land. Ligeledes er det så som så med konditionen, der dog til nød kan anspores, hvis der er udsigt til noget spiseligt.

Alt i alt har Po det ikke let blandt sine idoler, der hurtigt bliver trætte af hans fjumrende klodsethed. Det bliver ej heller bedre, da den nederdrægtige Tai Lung undslipper fra sit ellers højtbevogtede fængsel. Den hidsige og galsindede kampsportsekspert søger nemlig opgøret med sin gamle læremester – den røde minipanda Shifu – og dem, der kommer i vejen for ham får tørre tæsk. Om Po og Co. formår at hamle op med sneleoparden Tai Lung, må I selv finde ud af.

800 large kung fu panda blu-ray5

Dreamworks har med Kung Fu Panda skabt et pangfarvet og multikoloreret univers af kampsportsudøvende dyr, der kan få smilet frem hos selv den mest inkarnerede gnavpotte. De har endnu en gang bevist, at de mestrer den digitale animationsform til UG. Dreamworks er i sandhed den eneste seriøse konkurrent til Pixars film.

Der hvor projektet om ikke kæntrer, så dog tipper en smule, er i historien, der bliver en smule klæbrig i sin filosofiske “man kan, hvad man vil”-idé. Den har ikke samme intelligente elegance og tilsnit, samme ironi, som man for eksempel finder det repræsenteret hos de tre Shrek-film, der ligeledes er Dreamworks-produktioner. Men selvom Kung Fu Panda ikke er den bedste Dreamworks-film, så er den dog absolut anbefalelsesværdig for alle med hang til lækker animation.

800 large kung fu panda blu-ray4

Skuespillerne, der forlener dyrene med stemmer, tæller Jack Black (Po), Dustin Hoffman (Shifu), Angelina Jolie (Tigress), Ian McShane (Tai Lung), Jackie Chan (Monkey), Seth Rogen (Mantis), Lucy Liu (Viper), Michael Clarke Duncan (Vachir) samt legendariske James Hong som Pos far, anden (ja anden!!) Mr. Ping.