vem ville ikke ønske at kunne læse sandheden i ansigtet på mennesker? Det kan eksperten i bedrag, Cal Lightman (Tim Roth). Det er han faktisk uhyggelig dygtig til. Lie to Me, som FOX står bag, og særligt hovedpersonen, Lightman, er inspireret af en virkelig adfærdspsykolog. Ud fra mange års feltarbejde, har Lightman udviklet en videnskab, der kan afsløre bedrag. Denne videnskab benytter han sig af i sin nådesløse jagt på sandheden.

Cal Lightman er uhyre arrogant, selvoptaget og helt umulig at skyde igennem, men hans dybtfølte kærlighed for sandheden er sympatisk. Det er her, at guldet ligger begravet: Sandheden er subjektiv, den gør ondt og mennesket afslører den selv igennem deres mikroudtryk. Denne term dækker over de ufrivillige udtryk og signaler, som mennesket ikke kan holde tilbage, lige meget hvor bevidst man prøver at skjule sine ansigtsudtryk eller sit kropssprog. Her kan Lightman spore en løgn, hvis ordene modsiger, hvad ansigtet eller kroppen fortæller. Mikroudtryk varer typisk i en brøkdel af et sekund, deraf termen. Menneskets fysiske fortællinger rummer den højeste grad af sandhed ifølge Lightman.  Han arbejder ud fra devisen om at, mikroudtrykkene er universelle: The truth is written all over our faces. I løbet af serien, vises der kendte og klassiske eksempler på disse, bl.a. Richard Nixons I’m not a crook, andre politikere og, uden sammenligning i øvrigt, dømte forbryderes ansigtsudtryk og kropssprog.

Nok er Lightman ikke autoriteternes kop te, men han er så forbandet dygtig til det han gør, at FBI, Homeland Security og andre myndigheder ikke kan lade være med at anvende Cal og hans firma, The Lightman Group. Seriens åbningsscene viser Cal Lightman, der forhører en straffefange for politiet. Fangens advokat fortæller Lightman direkte, at han har instrueret sin klient til at ikke at sige noget under forhøret. Til dette svarer Lightman: It’s okay, I don’t have much faith in words myself. Han fortsætter og fremhæver, at statistisk set lyver den gennemsnitlige person tre gange for hver ti minutters samtale.

Lie to Me - Sæson 1 - 1

Myndighedernes brug af The Lightman Group,er til tider et tveægget sværd, da Lightman og hans kolleger afdækker et forløb, der ikke stemmer overens med myndighedernes antagelser. Ved en sag, sætter Lightman ord på deres rolle i efterforskningen: Someone wants to be right, someone wants the truth and us, the idiots in the middle. Men trods besværet med dette, fremvises myndighedernes samstemmende jagt efter sandheden. Dog ikke altid, hvilket kan få Lightman i problemer, særligt på grund af hans forkærlighed for feltarbejde og konfrontation.

Seriens ubetingede omdrejningspunkt, Tim Roth, er ligeledes dens helt store styrke. Med sine engelske udtryk, arrogance og blik på den amerikanske livsstil, rammer han igen og igen hovedet på sømmet. Hovedpersonens subtile, tørre humor og bidende sarkasme, er noget som Tim Roth mestrer. Lightmans foragt for autoriteter og deres patent på sandheden, er tillige yderst befriende, ligesom hans direkte og provokerende facon har til formål at chokere mennesket, hvor de viser deres ægte reaktioner. Dette gøres typisk igennem en ekstrem pågående, nedladende og bedrevidende måde, der får samtalepartneren ud af den komfortable zone. Her skelner Lightman hverken mellem kolleger, autoriteter eller mistænkte. Den eneste undtagelse for reglen er Emily, Lightmans teenagedatter, som han har lovet ikke at anvende sin ekspertise på. Det samme gælder ikke hendes potentielle kærester, hvor Lightman repræsenterer enhver svigersøns absolutte mareridt.

Lie to Me punkteret ikke så få myter om løgne: I afsnittet Moral Waiver, viser Lightman hvor upålidelig en løgnedetektor er: Den kan vise, at personen lyver, men ikke hvorfor og at den helt store fejlkilde er false positives:. Når en person får en forstærket følelse, f.eks. frygt, vrede eller skam,  får det detektoren til at give udslag selvom personen fortæller sandheden. For at vise maskinens manglende dimensioner, har Lightman fremskaffet et stort æg, som blev anvendt i Vestafrika. Her holder den anklagede ægget og hvis det knækker, er det et tegn på nervøsitet og personen bliver fundet skyldig. Samme princip som med løgnedetektoren ifølge Lightman.

Lie to Me - Sæson 1 -2

Resten af de faste skuespillere i Lie to Mie tjener mest til at sætte Lightman i scene, men de har også deres egne historier: Dr. Gillian Foster, en kvindelig psykolog med speciale i sprogets rolle i bedrag og sandhed. Hendes tilgang kan opsummeres ved: The question is never if someone is lying, the question is why. Foster er partner i The Lightman Group og er med til at skabe balance med sin udglattende facon. En af de to ansatte er Eli Loker: En ung, ambitiøs mand, der altid siger sandheden, hvor akavet situationen end bliver bagefter. Den anden er Ria Torres, en ung kvinde med noget så sjældent som et naturligt talent for at spore bedrag. Særligt den sidstnævnte går Lightman på nerverne, grundet hendes uvidenskabelige baggrund.

Hvert af de 13 afsnit er en afsluttet fortælling, men Lightmans skjulte og til tider skumle baggrund, afdækkes bid efter bid.

Som serie, er Lie to Me en sand (!) fornøjelse at følge med i: En genial og gal hovedperson, veludtænkte plots og kreative scenarier, skaber tilsammen en seeroplevelse man ikke bør snyde sig selv for.

Første sæson af serien er ude på dvd fra SF-Film & 20th. Century Fox

Nye serieanmeldelser 7 - Lie to Me