G

iuseppe Tornatores Oscar-nominerede filmperle fra 2000 er en vidunderlig beretning om den første store og, viser det sig, uforgængelige kærlighed. En forelskelse, der aldrig overvindes og aldrig glemmes. For som vor hovedperson siger til sidst: I have known many women who have told me, “remember me”, and I have forgotten them all. Still today, she’s the one, the only one, who I have never forgotten.

Året er 1940, og vi befinder os på et solbeskinnet Sicilien. Mussolini har netop erklæret krig, og ud af skrattende højtalere lyder fascistens stemme, der spredes til den lyttende menneskemængde. Det er fascismens og sortjakkernes æra, hvor had og intolerance står i stærk kontrast til den sprudlende kærlighed og livsglæde, sicilianerne ellers er kendt for.

3

Og filmen er en kontrasternes film! Det er såvel en film om ægte kærlighed, som det er en film om misundelse og had. Det er en film, der er spækket med ungdommelig livsglæde og som viser, hvor ufortrødent og inderligt en halvvoksen knægt kan fortabe sig i en gudeskøn kvinde. Det er en film om puberteten, hvor drømme om hed sex, og hvem der er bedst udrustet, fylder så meget i drengenes hverdag, at der snart sagt ikke er plads til meget andet.

Handlingen tager sin gang i en lille, siciliansk kystby, hvor den underskønne Malèna (spillet af Monica Bellucci) ikke kan sætte foden for egen dør, førend hun overdænges med pift og fløjt fra kåde drenge og lystne, gamle mænd, der hellere end gerne så, at hun delte sin seng med netop dem. Malènas mand er sendt i krig af fascisterne, og hun venter i tålmodighed på hans tilbagevenden, imens der i krogene viskes om, at hun er ham utro.

Malena_011

Misundelsen og hadet har frodige vilkår, og de sortklædte koner ser hellere end gerne Malèna hængt ud som den amoralske skøge, de mener, hun er, hvilket bevirker, at unge Renato påtager sig opgaven at beskytte hende for bagvaskelse af enhver slags – og han skyer ABSOLUT ingen midler!

Den halvvoksne Renato er så betaget af denne velskabte kvinde, at han går til ekstreme yderligheder for at være hende nær. Han forfølger hende gade op og gade ned. Han holder til foran hendes hus. Han sniger sig om natten ind i hendes have for at belure hende gennem et skjult hul i muren, og han drister sig endog til at stjæle et par af hendes alt for fristende trusser, der afstedkommer faderens og moderens harme samt et bordelbesøg, der efter faderens bedste overbevisning, nok skal få sønnen på ret køl igen.

Fascismens fald bliver dog også Malènas, og da amerikanerne kommer hånes, spottes og spyttes en nedværdiget Malèna ud af byen på den mest fornedrende facon – dog kun for at vende stærkt og stærkere tilbage.

Det er en vidunderlig og livsbekræftende film, der både er sørgelig, morsom og galgenhumoristisk, og som med Ennio Morricones vidunderlige Oscar-nominerede musik fanger den sydlandske ildsjæl så fandens godt. Det er en film til sjælen, hjertet og lattermusklerne. Se den!

Filmen er ude på dvd fra Scanbox Entertainment

24 - Malena